by Sylwester Galuschka
KONCERT 
23.04.2016 l Nowa Kolonia l Gdańsk
start: 19:00 / wstęp: 15 zł





Kolejne spotkanie w ramach projektu 3 w 1 (trzy koncerty w jeden wieczór): Marcin Bożek - Tomasz Mreńca - Bachorze. Wydarzenie jest realizowane ze środków własnych (Do It Anyway). 


BACHORZE
Maciej Maciągowski (syntezator modularny), Michał Jerzy Biel (saksofon barytonowy) oraz Paweł Doskocz (gitara elektryczna). Grupa prezentuje swój brak wyobraźni w pełnym skupieniu, niejednokrotnie w melancholijnym uniesieniu boryka się z własnymi słabościami, tocząc bój o efemeryczność improwizacji i jej granice jednocześnie. Bachorze podąża śladami, które sam zostawia, tworzy zwiewne miniaturki, inscenizacje, sarabandy i inne kaprysy.



Na kabały i radości zespołu składa się szereg wymyślnych koncertów, m.in na festiwalu Nowy Wiek Awangrady przed grupą The Thing w 2014 roku, czy Musica Privata 2015 w Łodzi i Berlinie. Obecność grupy Bachorze na kompilacji "Wieża Ciśnień II" wydanej pod szyldem Zoharum wzbudziła niezwykłe zainteresowanie prasy zagranicznej. 17 marca 2016 roku premierę miał pierwszy album "Okoły gnębione wiatrem", który ukazał się na kasecie nakładem wydawnictwa Pawlacz Perski.


Okoły gnębione wiatrem to swego rodzaju inscenizacja. Bachorze konsekwentnie grzęźnie w miejscu, gdzie na rozpalone słońcem życie od zażynek do dożynek pomroka nachodzi. Przez kłosy żyta i pszenicy prześwituje zarzewie upadku, kult tradycji ludowych staje w obliczu wrogiej siły. "Nie wystarczą cztery strzały w rogach powały". Bachorze zatopione w aurze morowego spustoszenia popada w zadumę nad hałasem tych wydarzeń. Ta pełna nostalgii przypowiastka jest wynikiem dwudniowej sesji improwizowanej, zrealizowanej w sierpniu 2014 roku w klubie Dragon w Poznaniu.

Pawlacz Perski: "Bachorze gra, jakby wzięło sobie do serca radę Captaina Beefhearta – jak tonący próbujący dotrzeć do brzegu. "Okoły gnębione wiatrem" to brudne noisowe materie zamknięte w klatce nieregularnego pulsu i zainfekowane bluesowym wirusem. Psychodrama? Inscenizacja? Miejski rytuał? A może to duchy ostatnich wiejskich muzykantów próbują odnaleźć swoją drogę w postindustrialnym chaosie?"




Skrzypek, kompozytor. Jest twórcą projektów indywidualnych i zbiorowych, a także autorem muzyki do spektakli teatralnych, pokazów mody, instalacji artystycznych. W projekcie solowym jego prace oparte są na złożonych, nakładających się na siebie partiach skrzypcowych. Urozmaicone brzmienia i ciekawe efekty dźwiękowe uzyskuje zaś korzystając z syntezatorów analogowych, klawiatury nożnej oraz stosując loopery czy różnego rodzaju procesory wpływające na brzmienie. 
Specjalizuje się w ambientowych muzycznych przestrzeniach. Dźwięki skrzypiec łączone są jednocześnie z głębokimi brzmieniami syntezatorów. Koncerty Mreńcy nie są oparte na sztywnych, kompozytorskich ramach – artysta bawi się dźwiękiem, przechodząc swobodnie z jednej plamy muzycznej do drugiej. Bardzo specyficzna muzyczna podróż, do której Mreńca zaprasza podczas swoich występów, to również ukazanie sprawności improwizacyjnych skrzypka.


W teatrze współpracował między innymi z Pią Partum, Aleksandrą Popławską czy Markiem Kalitą. Wraz z Tomaszem Bednarczykiem stworzył projekt Venter, pod szyldem którego ukazała się ich płyta w londyńskiej wytwórni Sensefloor. Duet koncertował na największych festiwalach muzycznych w Polsce (między innymi Opener i Audioriver). Mreńca nagrał również album z międzynarodową grupą The Frozen Vaults, który ukazał się w paryskiej wytwórni Voxxov Records. Współpracował przez wiele lat z Bartoszem Dziadoszem/Pleq i okazjonalnie z Piotrem Cisakiem, tworząc i rejestrując muzyczne eksperymenty. Skrzypcowe pejzaże, kreacje pełne przestrzeni, spokoju, nastrojowych tonów, słowiańskiej melancholii, przełamywanej emocjonalnymi, pełnymi napięcia improwizacjami – tak w skrócie można określić koncertową wizytówkę Tomasza Mreńcy. 




MARCIN BOŻEK
Muzyk, improwizator, kompozytor. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, posiada dyplom magistra sztuki w zakresie gry na gitarze basowej (2003). Był wykładowcą klasy gitary basowej w Prywatnej Szkole Muzyki Rozrywkowej "Nice Noise" w Katowicach (2001-2004). Etatowy muzyk Orkiestry Teatru Muzycznego w Gdyni od 2005 do 2015 r. Laureat nagrody Dyrektora Teatru Muzycznego w Gdyni 2011. Członek „Stowarzyszenia Muzyków Jazzowych” od 2009 roku. Jest wykładowcą centrum artystycznego „Nutkolandia” w Gdyni. Od 2007 roku współtworzy polską scenę muzyki improv. Improwizuje z muzykami, aktorami, malarzami, tancerzami oraz solo. Laureat wielu nagród w międzynarodowych konkursach i festiwalach. Projekty koncertujące artystyczne i edukacyjne: „Olbrzym i kurdupel”, "Bass Solo", „Jazz dla dzieci”, "Kaliszuk&Mania".


Festiwale: z zespołem Olbrzym i kurdupel "11.Újbuda Jazzfestival" Węgry Budapeszt (2015), "Krakowska Jesień Jazzowa" Kraków (2014), "Nieme na żywo" Gdańsk (2014), Festiwal Improwizacji "Dzianie się" Olsztyn (2012), "Jazz Jantar" Gdańsk 2010, "TutArt" w Gdańsku (2009). Z "Jazz dla dzieci": "Jazzbląg Festiwal" Elbląg (2012), "Jazz w lesie" Sulęczyno (2010, 2011, 2012), „TutArt” w Gdańsku (2009). Inne: "Sopot Jazz 2008" z Leszkiem Dranickim - "IV Olsztyński Festiwal Jazzowy" z Grażyną Łobaszewską (2006), - "Buskers Festival" w Ferrarze we Włoszech z zespołem "Cocotier" (2004), - "Złota Tarka" w Iławie w zespole "Hot Dixie Society" (2003 i 2004).