FESTIWAL AUDIO / VIDEO
08-09.04.2016 l Wieża Ciśnień l Konin
start: 19:00 / wstęp: FREE


"Z założenia RESTYTUCJE stanowić mają pretekst do spotkania z twórcami i dźwiękami, muzyką poszukującą, wykonawcami, których działania są trudne do jednoznacznej kategoryzacji, artystami rezygnującymi z dosłowności przekazów, traktującymi artystyczne medium jako zaproszenie do otwartego dialogu z odbiorcami. 
Tytułowa praktyka restytucji odnosi się do działań zmierzających do rehabilitacji, przywrócenia należnego miejsca faktom, zdarzeniom, osobom, sytuacjom. Wydaje się, że wykonawcy biorący udział w festiwalu działają właśnie na rzecz restytucji dźwięków nieoczywistych, znalezionych, czasem przypadkowych – o zdecydowanie różnej genezie. Dzięki namysłowi nad nimi, twórczej ingerencji autorów, rekonfiguracji i zmianom kontekstów zyskują one estetyczne, często zaskakujące walory. Kurator: Marcin Olejniczak. Wystawa towarzysząca: CUDZE KOLEKCJE. Kurator: Magdalena Gryska."


/// 8 kwietnia (piątek) / godz. 19.00


Jedno z wcieleń Mateusza Wysockiego, w ramach którego różne odmiany elektroniki poddaje dubowej obróbce. W tym celu wykorzystuje pogłosy, szumy, usterki, field-recording i preparowane instrumenty akustyczne. Jako Fischerle koncertował w Polsce i za granicą obok takich twórców jak Kode 9ShedDj SpookyMoritz von Oswald TrioMikkel Metal czy Kenneth Christiansen. Występował także w ramach projektu Warsaw Electronic Festival.Swoje instalacje dźwiękowe prezentował w Polsce, Grecji, Irlandii, USA i kilku innych krajach. 
Tworzy, współtworzy i udziela się również w licznych projektach: Porcje RosołoweSzubrawy KotWysokie Loty oraz Mniej niż 40 opowieści, gdzie połączył elektronikę z bajkami tatarskimi.  Niezwykle płodny rok 2014 zamknął świetnym materiałem nagranym wspólnie z Micromelancolié - „Moulding” (Chemical Tapes). Z Michałem Wolskim tworzy techdubowy duet Mech, a  z Łukaszem Kacperczykiem Bouchons d'Oreilles. Prowadzi label kasetowy Pawlacz Perski. Wysocki zajmuje się też filmem, tworzeniem instalacji dźwiękowych oraz pisaniem bajek.




❒ RADEK DZIUBEK
Sound designer, muzyk i producent, zawodowo - copywriter. Współzałożyciel zespołu Blimp, członek projektu Dwutysięczny, duetu Jachna / Dziubek oraz kolektywu Innercity Ensemble. Dzielił scenę m.in. z Tortoise i Audioactive. Uczestniczył (głównie z Innercity Ensemble) w kilkunastu festiwalach, m.in. Jazz & Experimental Music From Poland (Londyn), Incubate Festival (Tilburg), Unsound, Jazz Jantar, Off Festival, CoCart, Malta Festival. W swojej solowej twórczości skupia się przede wszystkim na mikroprogramingu i sonorystyce. 
Współpracował m.in. z: Jerzym Mazzollem (MazzSacre), Rafałem Kołackim (płyta ,,Istanbul. Aux oreilles d'un etranger’’), teatrem Porywacze Ciał (spektakl ,,Wszystkie grzechy są śmiertelne’’), galerią BWA Warszawa (oprawa dźwiękowa wystawy ,,Plądrujemy ruiny rzeczywistości’’), szwajcarskim choreografem Yannem Marussichem (muzyka do spektaklu ,,Bleu – remix’’). Gościnnie na płytach: Stara Rzeka, Alameda 5, So Slow. W nieustannym szpagacie między muzyką a reklamą. Bezkrytyczny wielbiciel twórczości Céline'a i Pynchona oraz This Heat i Arthura Russella. Mieszkaniec poznańskiej Wildy. Podczas tegorocznej edycji festiwalu Restytucje wystąpi razem z Jackiem Wanatem (ex-Blimp, gitara basowa i wiolonczela).




/// 9 kwietnia (sobota) / godz. 19.00


❒ AKPATOK
Dawid Adrjanczyk jest awangardowym wykonawcą, kompozytorem i artystą dźwiękowym. Jego prace często skupiają się na interakcji między muzyką a naturą, archaicznych formach doświadczenia dźwiękowego, archaicznych formach pustki i bezruchu. JZakorzeniony w minimaliźmie interpretuje style współczesnych form muzycznych oraz medytacyjny potencjał dawnej muzyki i wschodnioeuropejskiej zmysłowości. Jego kompozycje i wykonania są głównie elektro-akustyczne. Podczas koncertów wykorzystuje tradycyjne instrumentarium (instrumenty wędrowne, pasterskie), preparowaną gitarę, organy wiatrowe oraz nagrania terenowe i taśmy. Założyciel i lider awangardowej grupy Akpatok Ensemble, współpracuje z Projektem Karpaty Magiczne, grupą Tundra oraz ze swoją żoną Niną, wraz z którą wykonuje archaiczne pieśni z Europy Wschodniej, jak również transowe kompozycje przepełnione duchem freak folk. Najnowszy Album "Two Winters/Two Springs" ukazał się w labelu Low Clouds Records.



WIDT (Who Invented Double Tap)
Zespół audiowizualny zrodzony ze współpracy dwóch sióstr - Antoniny Nowackiej (dźwięk) i Bogumiły Piotrowskiej (wizualizacje na żywo). Jako efekt tej kolaboracji jawią się utwory o niedookreślonym, onirycznym charakterze, gdzie głos pełniący rolę instrumentu meandruje w gąszczu psychodelicznych wizualizacji tworzonych autorską metodą w czasie rzeczywistym. Swoista podróż w rejony zapomniane, unikane, niepoznane. Antonina Nowacka - współgra z Warsaw Improvisers Orchestra oraz w pomniejszych składach z poszczególnymi jej członkami: Natanem Kryszkiem, Olgierdem Dokalskim (Potala), Piotrem Dabrowskim (PAELI***ZUN), współpracuje z zespołem kIRk, udziela się w progresywno-ambientowym projekcie Heliocentrism. Bogumiła Piotrowska - absolwentka historii sztuki, wyspecjalizowana w dziedzinie glitch artu, usterki w obrazie, vj-ka w grupie Microkino, graficzka, animatorka. W maju 2015 w labelu Pointless Geometry ukazała się 40- minutowa kaseta VHS projektu WIDT. Wydawnictwo zostało docenione zostało przez opiniotwórczy brytyjski magazyn The Quietus, który umieścił WIDT w swoim rankingu 100 najlepszych wydawnictw 2015 roku. Na początku 2016 r. nakładem wydawnictwa Zoharum ukarze się ich nowy materiał na CD/DVD. 




 ZENIAL (ŁUKASZ SZAŁANKIEWICZ)
Uczestniczył jako artysta i sound designer w międzynarodowych festiwalach w Austrii, Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Francji, Chinach, Węgrzech, Białorusi, Rumunii, Litwie, Izraelu, Kazachstanie, Peru, Brazylii, Argentynie, Urugwaju, Kolumbii, Meksyku, Ekwadorze, Luksemburgu i USA. Występował w Polsce podczas Festiwali: Audio Art, Unsound, WRO, a także w: Galerii Kordegarda (Warszawa), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), Galerii Arsenał (Białystok), Centrum Sztuki Współczesnej (Toruń) i wielu innych miejscach.
W swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Poza aktywnością stricte muzyczną, zajmuje się promowaniem polskich twórców w kraju i za granicą, brał czynny udział w organizacji kilku festiwali, jest współtwórcą wydawnictwa Audiotong. Wydaje albumy jako Zenial (kiedyś Palsecam), wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics.




❒ MINOTAUR/CHIMERA
Wydawnictwo (oficyna Zoharum)  zawiera osiem filmów/klipów które idealnie wizualizują muzykę Łukasza Szałankiewicza aka Zenial. Pięć nagrań jest powiązanych z tegoroczną płytą „ Minotaur „ a trzy dodatkowe ze starszą „Chimera”. Łukasz Szałankiewicz udźwiękowił filmy wykorzystując materiał nagrany w szwedzkim studio EMS, do którego został zaproszony na rezydencję. Jego działania na polu muzycznych wyróżniają się przede wszystkim niestandardowym podejściem do materii dźwięku, poszukiwaniem nowych środków wyrazu przy użyciu niezwykłych źródeł fonii. Efekt tych poszukiwań przełożył się na wiele ciekawych publikacji oraz rejestracji materiałów muzycznych, które idealnie wpisują się w ścieżkę dźwiękową ilustrującą wspomniane video.
Poruszone ekranizacje zostały stworzone przez sanockich artystów Władysława Szulca i Mariana Kraczkowskiego. Filmy są szczególnie ciekawe, gdyż prezentują ich dokonania, związane z Sanokiem i okolicami z lat 1980-1984 roku. Odbijające się w nich także artystyczne poszukiwania lat 80. są świetnym przykładem ambitnych działań lokalnych twórców tamtego czasu. Zaś odnalezione po latach, udźwiękowione i zsynchronizowane zyskują na tym podwójnie. Inni autorzy przygotowujący materiał na niniejsze DVD to trójmiejscy artyści Danuta Kiewłen oraz Radosław Deruba (odpowiedzialny również za okładkę i całość produkcji).