WERNISAŻ / WYSTAWA / PERFORMANCE
28.01.-20.03.2016 l Miejsce Projektów Zachęty l Warszawa
start: 19:00 / wstęp: FREE

AGATA KUS / MICHAŁ DYMNY


PRZETWORNIKI
/link FB/

"Przetwornik" to malarsko-muzyczny projekt dwojga młodych artystów. Wystawa nie próbuje rozstrzygać kwestii prymatu malarstwa czy muzyki. Jest raczej swobodnym dialogiem twórców reprezentujących różne dziedziny sztuki, próbą nawiązania między nimi korespondencji. Artystyczne postawy Agaty Kus i Michała Dymnego łączy intuicyjne podejście do procesu twórczego, dopuszczenie do niego elementu improwizacji.

Agata Kus pokazuje na wystawie nowe obrazy narracyjne będące rozwinięciem cyklu z portretami dzieci. Sposób kadrowania scen polegający na wyznaczaniu/wycinaniu w prostokącie obrazu romboidalnych kształtów czy fizyczne kaleczenie obrazów (ich bohaterów) poprzez wypalanie w powierzchni płótna dziur papierosem służą wywołaniu niepokoju widza, wytrąceniu go z bezpiecznych torów myślenia o sztuce przedstawiającej. Wszystkie prezentowane obrazy były malowane z podpięciem harfy ISA, z dźwiękowymi samplami stworzonymi przez Dymnego. Malując, artystka przecinała wiązki promieni podczerwonych i uruchamiała dźwięki, co w efekcie dawało muzyczny zapis procesu malowania z jego niuansami i zmiennością. W MPZ widz będzie mógł wysłuchać dźwiękowej ilustracji każdego z płócien. 

Współpraca zakładała swobodę obojga twórców w wyborze motywów. Kus pokazywała Dymnemu projekty obrazów, on z kolei w procesie rejestracji gitary elektrycznej zgromadził pulę dźwięków, które — jak mówi — „były abstrakcyjnym odbiciem tego, co widział na obrazie”. Takie obrazowo-muzyczne sprzężenie umożliwiła stworzona przez Petera Sycha harfa ISA — elektroniczne urządzenie w formie prostokątnej ramy pozwalające dyrygować nagraniami. Harfą steruje specjalny program komputerowy. Na potrzeby projektu Kus i Dymnego Piotr Madej napisał nowe oprogramowanie. 

Dokumentację filmową powstawania obrazów z ekspozycji można obejrzeć w dolnej części galerii. Składają się na nią zapisy malarskich sesji Kus oraz zarejestrowane i zmiksowane przez nią muzyczne sesje Dymnego. Ostatni obraz artystka stworzy w obecności publiczności na wernisażu. 

kuratorka: Magda Kardasz
współpraca: Karolina Bielawska


MICHAŁ DYMNY
Michał Dymny jest muzykiem improwizatorem. Gra na gitarze elektrycznej, na której wykształcił indywidualny styl oparty między innymi na technikach sonorystycznych i preparacjach instrumentu. Współuczestniczył w przedsięwzięciach organizowanych przez krakowski kolektyw Improvising Artists, a także w projektach o nazwie „Entropy” oraz „Process – Laboratory of Intuition”.



Współpracuje z improwizatorami z wielu krajów, brał udział w festiwalach: Sacrum Profanum 2013 (jako Adrian Utley Guitar Orchestra), Audio Art 2006 (& Hans van Koolwijk, Hans van Eck) i 2009 (& Herman Müntzing), Unsound 2006 (& Emite), Sound Exchange (& Daniel Matej, Miro Tóth, Edgars Rubenis, Arturas Bumšteinas), Ars Independent 2014 (& Marcin Oleś, Adam Pierończyk, Marek Chołoniewski, Czet Minkus, Józef Skrzek), Jazz nad Odrą 2015 (& Wojciech Konikiewicz, Bronisław Duży), PAFME Festival 2006 (& Miho Iwata, Rafal Mazur, Tomek Choloniewski), Laboratorium Intuicji 2008 (& Hideo Ikegami) i 2009 (& Raymond Strid), Paprika Jam – festiwal improwizacji 2006 (& Sőrés Zsolt), 2nd RELATIVE (CROSS)HEARINGS FEST w Budapeszcie (& Dóra Attila, Rafał Drewnian), Musica Electronica Nova 2011, Festiwal Muzyki Filmowej 2014, International Performance and Grave Music Festival 2007 w Szentendre, Art-Camp 2008 w Jászberény i innych.



W latach 2008-2009 organizował Open Sessions – otwarte sesje muzyki swobodnie improwizowanej wraz z klubem Święta Krowa w Krakowie oraz Radiem Art (gośćmi byli m.in. Noël Akchoté, Martin Küchen, Ray Dickaty).
Obecnie angażuje się w liczne inicjatywy związane z improwizacją kolektywną, jest współzałożycielem Instytutu Intuicji – grupy zajmującej się intuitywnymi i indeterministycznymi formami tworzenia muzyki, współtworzy zespoły Nucleon (& Aleksander Papierz, Jakub Rutkowski, Tomek Głuc) i HiQ (audiowizualny projekt Aleksandra Janickiego), grywa w Cracow Improvisers Orchestra (założonej przez Paulinę Owczarek) oraz komponuje muzykę teatralną i filmową, działając między innymi w grupie Sound Ensemble (& Piotr Żyła). Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim.