KONCERT
25.01.2015 l DZIK l Warszawa
start: 20:00 / wstęp: 25 zł



Zapraszamy na koncert z okazji premiery albumu "Winterreise" w serii płytowej Populista wydawnictwa Bôłt Records

- koncepcja i aranżacja – Barbara Kinga Majewska, Michał Libera

"Winterreise" to legendarny cykl pieśni Franza Schuberta do wierszy Wilhelma Müllera - dziś klasyka klasyki, żelazny punkt muzycznego kanonu, jedno z najbardziej znanych dzieł wszech czasów, modelowy przykład romantycznego songbooku o cierpieniu, miłości i samotności a wreszcie i XIX-wieczny odpowiednik albumu popowego, w którym przeglądały się kolejne pokolenia od roku 1828. Spotkania wykonawców z Schubertem rzadko bywają przypadkowe, zwłaszcza jeśli chodzi o "Winterreise". Bez względu na podejście, sposób przygotowania materiału, koncepcje i techniki wykonawcze, zetknięcie z cyklem zawsze jest wyzwaniem. Decyduje o tym skala samego dzieła, jego bogata tradycja wykonawcza, kanoniczny charakter i często niepozorne wyrafinowanie kompozytorskie, które to cechy wszystkie razem stawiają zwykle muzyków w sytuacji obcowania z cyklem wyjątkowym, wymagającym ogromnego zaangażowania i odpowiedzialności. 

Pieśni w wykonaniu Barbary Kingi Majewskiej i Emilii Sitarz są szalone, zabawne, wzruszające, smutne, porywcze, prześmiewcze, czarujące, ostre, ironiczne, czułe, lodowate, słodkie, zmysłowe, odpychające, ostentacyjnie prawdziwe i poruszająco sztuczne. Przede wszystkim są one jednak integralną całością, spójną, stanowczą i przemyślaną w najmniejszym szczególe historią, zaskakującą i niełatwą do przewidzenia, nawet dla tych, którzy znają „Winterreise” na wylot. Historia opowiadana przez Majewską i Sitarz jest dalece posuniętą interpretacją Schuberta i Müllera, odważną i konsekwentną, nie zatrzymującą się w pół drogi, nie mizdrzącą się do wykonań legendarnych i uświęconych tradycją. Przeciwnie, oparta jest na lekturze bardzo niedogmatycznej, otwartej i indywidualnej, odkrywającej w legendarnej podróży zimowej zupełnie nowe napięcia i zależności. Równocześnie jest to lektura pełna szacunku i wyraźnej fascynacji partyturą, czasem prowadząca do wykonawczej pruderii i nieoczekiwanej dbałości o wierność romantycznemu kompozytorowi. Pomimo to dla wielu będzie to jednak interpretacja obrażająca i heretycka. Dla innych z kolei będzie dowodem na to, że prawdziwa historia jest zawsze pogodzona z tym, iż pisze się ją z perspektywy teraźniejszości. 



Płyta ukaże się w serii Populista wydawnictwa Bôłt Records razem z dwoma innymi albumami: „Joanna Halszka Sokołowska plays Franz Schubert Winterreise” oraz „Richard Youngs plays Parallel Winter”.

Populista to seria płytowa, festiwal fonograficzny a może nawet wystawa muzyczna poświęcona rozmaitym sposobom nadinterpretowania muzyki. W odróżnieniu od większości oficyn wydawniczych jest ona estetycznie niespójna, a konsekwencję artystyczną realizuje na poziomie konceptualnym. Eksperymentalny charakter Populisty nie wynika z przynależności do tego czy innego nurtu muzycznego, ale raczej zza każdym razem odmiennych choć formalnie dopracowanych statementów na temat muzyki, która jest przedmiotem reinterpretacji. Jej idea wyrasta z pytania o nasze słuchanie w czasach przepełnionych muzyką z przeszłości. Czy muzyka potrzebuje muzeów czy raczej ciągłych reinterpretacji? Czy w idei reinterpretacji jest miejsce na podważanie intencji kompozytorów? Czy mogą one artykułować niespójności w ich myśleniu? Czy mogą być nie tylko nowymi wykonaniami, ale i opowieściami o wykonaniach?
W serii ukazał się m.in. płyta „Raphael Rogiński Plays John Coltrane & Langston Hughes African Mystic Music”, która znalazła się w wielu podsumowaniach najlepszych albumów 2015 r., zarówna w Polsce, jak i zagranicą.

Kuratorem, producentem i autorem większości koncepcji jest Michał Libera; na okładkach znajdują się prace Aleksandry Waliszewskiej. Więcej informacji na stronie patakaind.






Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold, doktorantka w Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. 
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard-Wagner-Stiftung, Werner RichardDr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka Programu Kształcenia Młodych Talentów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Anitę Garanča, Andrása Schiffa. W 2013 roku wystąpiła w ramach Liedmeisterklasse Neue Stimmen prowadzonej przez Angelikę Kirchschlager w Konzerthaus w Berlinie. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac biorąc jednocześnie udział w Warsztatach Opery Współczesnej. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki.
W kwietniu 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Śpiewaczki w operze Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P). W czerwcu tego samego roku, podczas Festiwalu Instalakcje w Nowym Teatrze w Warszawie, towarzysząc zespołowi Kwadrofonik, zaśpiewała prawykonania utworów Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego. W listopadzie 2014 roku, podczas koncertu w Teatrze Rozmaitości w Warszawie wraz z zespołem Kwartludium prawykonała kompozycję Joanny Woźny Like little… sunderings, little falls… apart i była współwykonawczynią partytur graficznych Moniki Zawadzki. W nowej operze Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra w reżyserii Andrzeja Chyry wciela się w postać Kławdii. W październiku 2015 roku podczas Festiwalu Słuchy w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego Królikarnia prawykonała z towarzyszeniem Emilii Sitarz i Magdaleny Kordylasińskiej-Pękala kompozycję Jane Stanley D-re-A-mi-N-gl-Y. W listopadzie tego samego roku podczas Festiwalu Kwartesencja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prawykonała z towarzyszeniem Royal String Quartet kompozycję Marcina Stańczyka Podźwięki.
Występowała m.in na Festiwalu Kwadrofonik, Sacrum Profanum, Muzyka na Szczytach, Interpretacje, Ogrody Muzyczne, Kwartesencja
Publikuje w magazynie Glissando, dziale Kultura portalu internetowego Goethe-Institut, w serwisie internetowym Narodowego Instytutu AudiowizualnegoMuzykoteka Szkolna oraz magazynie Muzyka w Mieście Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Laureatka nagrody głównej Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. W ramach Laboratorium Pomysłów Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych ę realizować będzie autorki projekt W[rz]AWA.