KONCERT / WYKŁAD / SPOTKANIA / PROJEKCJE DŹWIĘKU
11-13.12.2015 l CSW l Toruń
start: 20:00  / wstęp: FREE


/link FB/



/// 11 XII 2015, 20.00, LabSen CSW
Prasqual – elektronika z oper
Prasqual – projekcja dźwięku, 
Paweł Stankiewicz, Sebastian Zarych - saksofony 
W programie: PRASQUAL (1981) - Rytuał Miłości na 2 tańczących saksofonistów i elektronikę, muzyka elektroniczna z oper: Ophelia, Architektura światła, Pięć śpiewów z klatki i baletów: Infolia, Nevermore? 

/// 12 XII 2015, 12.00, Czytelnia CSW
Twórczość operowa Prasquala – spotkanie z kompozytorem

/// 12 XII 2015, 19.00 
StockhausenINORI
Prasqual – projekcja dźwięku, Agnieszka Kuś – taniec 
W programie: Karlheinz Stockhausen (1928-2007), INORI na tancerza/mima i orkiestrę (projekcja z taśmy) 

/// 13 XII 2015, 12.00, Czytelnia CSW 
Dyskusja o Stockhausenie z udziałem Prasquala, Moniki Pasiecznik i Krzysztofa Kwiatkowskiego

/// 13 XII 2015, 17.00, LabSen CSW 
Bartosz Koziak – wiolonczela
Kamil Kęska – live electronics
W programie: 
Dobromiła Jaskot (1981) - hannah na wiolonczelę i live electronics 
Krzysztof Penderecki (1933) - Capriccio per Siegfried Palm 
Henri Dutilleux (1916-2013) - Trois strophes sur le nome de Sacher 
Helmut Lachenmann (1935) - Pression 
Isang Yun (1917-1995) - Glissées 
Laszlo Sary (1940) - “…for cello” 
Paweł Szymański (1954) - Kaleidoscope for M.C.E. 
Bernd Alois Zommermann (1918-1970) – 4 Kurze Studien

/// 13 XII 2015, 19.30, Dwór Artusa, Sala Mała 
Prawykonania Kwadrofonik 
Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik – fortepiany,
Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne/perkusja
Barbara Kinga Majewska - głos 
W programie: 
Mikołaj Laskowski (1988) - Ach, pocierać woskową Buddę - prawykonanie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 
Kolekcje - Zamówienia kompozytorskie 2015-2016
Katarzyna Szwed (1980) - Rozświetlanie ciszy - prawykonanie
Wojciech Blecharz (1981) - September (the next reading)
Sławomir Wojciechowski (1971) - Machina Zawiła 


Muzyka, spektakl, elektronika – czyli Słuchalnia w grudniu

10 grudniowych dni między 3 a 13 XII 2015 zapowiada się jako prawdziwa kumulacja muzyki: 4 koncerty i 4 spotkania/wykłady. Na koniec festiwalu – kulminacja i czas na syntezę wątków spektaklu i elektroniki w muzyce Prasquala (działającego w Kolonii Tomasza Praszczałka) oraz Karlheinza Stockhausena (1928-2007), jednego z najważniejszych kompozytorów i wizjonerów muzyki XX wieku. Stockhausen to jedna z najbardziej wyrazistych postaci II awangardy, twórca pierwszych wybitnych utworów elektronicznych lat 50., lecz także osadzonego w swoistej, autorskiej mitologii monumentalnego cyklu oper na każdy dzień tygodnia, który zakończył już w wieku XXI. W twórczość tej niezwykłej osobowości wprowadzą 2 wykłady Moniki Pasiecznik, krytyczki i teoretyczki muzyki, autorki książki o Stockhausenie: 3 XII 2015, o 18.00 w LabSenie CSW Spirala, rotacja, ekspansja. Muzyczna symbolika Karlheinza Stockhausena oraz 10 XII 2015, o 18.00 w Czytelni: Od happeningu do „muzyki scenicznej”. INORI Karlheinza Stockhausena
Echa Stockhausenowskiego myślenia o muzyce jako rytuale oraz upodobanie do stosowania elektroniki i gestu, ruchu odnajdujemy w muzyce Prasquala, na którego osobisty kontakt z niemieckim kompozytorem wywarł niemały wpływ. Będzie okazja, by na własne o czy (i uszy) się o tym przekonać na autorskim koncercie elektroniki z oper Prasquala, gdzie wykonany będzie między innymi Rytuał miłości na dwóch tańczących saksofonistów i elektronikę – fragment opery Architektura światła (11 XII 2015, 20.00, LabSen CSW).
Na drugi dzień – 12 XII w samo południe spotkanie z Prasqualem (Czytelnia CSW), zaś o 19.00 w LabSenie na żywo legendarne arcydzieło Stockhausena: INORI na tancerza/mima i orkiestrę (projekcja z taśmy) w wykonaniu Prasquala (projekcja dźwięku) i Agnieszki Kuś (taniec), która prawykonywała ten utwór w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Będzie okazja doświadczyć na żywo połączenia muzyki i rytualnego gestu wkomponowanego w symbolikę modlitewną (słowo „inori” znaczy po japońsku „modlitwa”). Znowu zagrają leitmotivy Słuchalni: spektakl i elektronika, wcielone w tej niezwykłej kompozycji.
Blok Prasqualowsko-Stockhausenowski zamknie dyskusja najważniejszych polskich znawców twórczości niemieckiego kompozytora – będzie można posłuchać głosów na jej temat w niedzielę, 13 XII o 12.00 w Czytelni CSW.
Ale to nie koniec wydarzeń Słuchalni – jeszcze tego samego dnia, 13 XII usłyszymy 2 arcyciekawe koncerty. O 17.00 w LabSenie CSW Bartek Koziak zagra klasyczny XX-wieczny repertuar na wiolonczelę solo, w tym także hannah Dobromiły Jaskot na wiolonczelę i live electronics. A o 19.30 w Dworze Artusa oczekiwany przez polskie środowisko muzyczne koncert prawykonań zamówień kompozytorskich zespołu Kwadrofonik – tegorocznego laureata Paszportu Polityki w kategorii Muzyka Poważna. Renomowanemu zespołowi towarzyszyć będzie sopranistka Barbara Kinga Majewska (ostatnio znana z roli Kławdii w operze Czarodziejska Góra Mykietyna). Światowe prapremiery będą miały tego wieczoru nowe kompozycje Mikołaja Laskowskiego (tegorocznego laureata prestiżowej rekomendacji na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Tallinie) oraz Katarzyny Szwed. Usłyszymy też kompozycje Wojtka Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego, napisane specjalnie dla zespołu, który nie tylko wirtuozowsko interpretuje zamówione przez siebie utwory, ale coraz bardziej konsekwentnie inspiruje i animuje rozwój młodej muzyki nowej.