KONCERT
28.11.2015 l Biblioteka im. dr. W. Bełzy l Bydgoszcz
start: 20:00 / wstęp: FREE


WET MUSIC PRESENTS 2

KARPATY MAGICZNE
/link FB/



KARPATY MAGICZNE
Karpaty Magiczne (Magic Carpathians Project) od 15 lat konsekwentnie proponuje muzykę hybrydyczną, wymykającą się gatunkowym określeniom, zainspirowaną tradycjami muzycznymi łuku Karpat i Azji Centralnej, ale wyrastającą z ducha improwizacji. Oryginalne brzmienia niezwykłych instrumentów, takich jak słowacka fujara pasterska, chińskie organki lu-sheng czy indyjskie cymbały santoor znakomicie współgrają z nietypowo potraktowanym głosem i odnajdują nowy wymiar w kontekście współczesnych idiomów muzycznych, nie stroniących od preparowanej gitary elektrycznej czy analogowej elektroniki domowej produkcji. Poboczne projekty Anny Nacher i Marka Styczyńskiego eksplorują obszary real-time music, a także nietypowo traktowanej muzyki ambient, ze szczególnym wykorzystaniem dźwięków otoczenia (soundscapes).



Muzyka Projektu udokumentowana została na 11 płytach wydanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych, dwóch płytach nagranych przez Annę Nacher i Marka Styczyńskiego w ramach projektu z pogranicza ekologii dźwięku, z wykorzystaniem głosów fok, delfinów, orek i morświnów Morza Północnego i Bałtyckiego (we współpracy ze Stacją Morską w Helu oraz międzynarodową organizacją ASCOBANS/UNEP z siedzibą w Bonn) oraz serii płyt wydawanych w ramach autorskiej serii World Flag Records, dokumentującej zainteresowanie nagraniami terenowymi, kolażami dźwiękowymi oraz real-time music. Muzycy prowadzą własne wydawnictwo muzyczne, World Flag Records, w ramach którego wydali blisko 40 tytułów dokumentujących interesujące kultury muzyczne świata, improwizowane sesje muzyczne, nagrania terenowe (m.in. projekt Noise to Silence, realizowany od 2011 roku w postaci instalacji dźwiękowej (Long Strings Installation).



Inicjatorzy Projektu, Anna Nacher i Marek Styczyński, sami aktywnie podróżujący w poszukiwaniu instrumentów muzycznych, mają za sobą wyprawy do Indii, Nepalu, na Bałkany, do Skandynawii czy na kontynent amerykański, udokumentowane książkami: „Ucho Jaka. Podróże muzyczne od Kathmandu do Santa Fe” (Bezdroża 2003), „Vaggi Varri. W tundrze Samów” (Wydawnictwo Alter, 2013).
Muzycy zagrali dwie trasy koncertowe w USA w 2001 (trasa złożona z blisko 20 koncertów, w tym w legendarnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku) oraz w 2006 r. (m.in. ponad 10 koncertów, w tym na prestiżowym festiwalu Terrastock i w słynnym nowojorskim klubie Tonic), regularnie grają w Europie, obecni na kompilacji wydanej przez brytyjski magazyn muzyczny The Wire. Mają za sobą koncerty na wielkich festiwalach (OFF Festival w Katowicach - 2014, Scena Eksperymentalna), w znanych klubach głównych miast Polski, niewielkich księgarniach (jak Tajne Komplety, Wrocław) oraz galeriach sztuki (CSW w Warszawie, Galeria EL, Elbląg; Galeria Zero, Berlin).



Eksperymenty wokalne Anny Nacher oparte na tradycyjnych technikach śpiewu Azji oraz Europy Środkowej i Wschodniej zyskały uznanie w książce Barta Plantengi, Yodel in HiFi. From Kitsch Folk to Contemporary Electronica (University of Wisconsin Press 2013). Notowani w katalogu All Music Guide, recenzowani w prasie światowej (Magnet, The Wire, Downbeat, San Francisco Weekly, Brainwashed.com, FakeJazz.com, Dream Magazine, Ptolemaic Terrascope, The Broken Face (Sweden), Skug (Austria), Rockerilla (Italy), Rock&Pop (Czechy), obecni w wielu radiostacjach w Stanach Zjednoczonych i w Europie.