KONCERT
23.10.2015 l Mózg Powszechny l Warszawa
start: 18:00  / wstęp: 50 zł

/link FB/



Roscoe Mitchell, urodzony w Chicago w 1940 roku, jest znanym na całym świecie muzykiem, kompozytorem i nowatorem. Jest pionierem w dziedzinie awangardy jazzowej i muzyki współczesnej. Jest jednym z założycieli słynnego Art Ensemble of Chicago, the Association for the Advancement of Creative Musicians oraz the Trio Space. Mitchell grał na saksofonie i klarnecie już jako nastolatek. Stacjonując z wojskiem w Niemczech grał w jednym zespole z Albertem Aylerem, nowatorem gry na saksofonie tenorowym. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych rozpoczął swoją karierę w uduchowionych latach 60. Grał bopa ze studentami z Wilson Junior College i właśnie wtedy zaczął słuchać nagrań Ornette’a Colemana i Johna Coltreane’a. W najbardziej lirycznych momentach, Mitchell, wykorzystując siłę dźwięku saksofonu, przekształca go w maszynę do tworzenia interwałów. W najbardziej energetycznych chwilach, gra szybko i skalarnie dzięki elastyczności brzmienia i naturalnym tendencjom saksofonu. Jest artystą, którego muzyka przepełniona jest pasją i intensywnością. Improwizacje Mitchella charakteryzują się wyjątkową dyscypliną i rygorem intelektualnym. Bywa cierpliwym improwizatorem, mającym skłonność do przeplatania porządku z chaosem oraz prostoty ze złożonością. Pod względem techniki gry Mitchell jest znakomitym, specyficznym saksofonistą. Komponuje zarówno muzykę klasyczną jak i współczesną, poczynając od dzikich dynamicznych utworów freejazzowych po dekoracyjne utwory muzyki kameralnej. Jego doświadczenie muzyka obejmuje grę na wielu odmianach saksofonu, od sopranino po saksofon basowy, fletach prostych rozmaitych wielkości, od sopranino po flet tenorowy, a także flet piccolo, klarnet i flet poprzeczny. Poza tym, przez ponad 35 lat Mitchell projektował złożony instrument perkusyjny o nazwie Percussion Cage, który składa się z różnych instrumentów z Ameryki, Chin, Tybety, Afryki Australii, Szwajcarii, Francji, Niemeic, Włoch i Turcji, a także z wielu instrumentów znalezionych.
 


JERZY MAZZOLL
Wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtutworząc ideę Arhythmic perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku lat 90 spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal company week.


Producentem jego pierwszej płyty „Perplex” był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django Batesa i kwartetem Petera Brötzmanna. Wydał serię płyt „Diffusion Ensamble”, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda oraz Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzył festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 15 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 to czas jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno płyty: „Minimalover”, „Jeden dźwięk i Pan Bóg” oraz oczekiwana „Responsio Mortifera”, a także „Rite of spring variation. w duecie z Tomaszem Sroczyńskim”.


Muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych, współtwórca i główny zarządzający legendarnym klubem Mózg w Bydgoszczy, współtwórca i główny szef warszawskiego oddziału klubu „Mózg”, twórca i szef Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych “MÓZG FESTIVAL”. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80 dwudziestego wieku.
Od ponad 25 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej formie tworzenia muzyki.



 QBA JANICKI
Absolwent PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie perkusji Mirosława Żyty oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji jazzowej dr Łukasza Żyty. Stypendysta rektora AM w Krakowie oraz Atellier Stipendium w Stadmuehle Willisau w Szwajcarii. W czasie swojej kariery miał przyjemność występować m.in. z Jerzym Mazzollem, Jonem Dobie, Jackiem Sienkiewiczem, Sławkiem Janickim, Krisem Wandersem, Wojtkiem Mazolewskim, Markiem Pospieszalskim, Joanną Dudą, Piotrem Damasiewiczem oraz wieloma innymi artystami, zarówno muzykami jak i tymi zajmującymi się innymi dziedzinami sztuki. Aktualnie zamieszkuje w rodzimym mieście gdzie będąc członkiem Stowarzyszenie Artystycznego "MÓZG" oraz współwłaścicielem klubu pod tą samą nazwą aktywnie działa jako animator kultury w mieście organizując liczne wydarzenia związane z nową muzyką wszelakich gatunków. Na stałe udziela się w zespołach: Tirvyous Wagon, Kondensator Przepływu, Mazzoll / Janicki / Janicki oraz Wojtek Mazolewski Quintet. Występuje także solo oraz pojawia się w licznych unikatowych formacjach.




GRUPA FLUXUS
Ann Noël, urodzona w Plymouth w Anglii w 1944, od 1980 roku mieszka i tworzy w Berlinie. Jest szeroko uzdolnioną artystką, zajmuje się malarstwem, grafiką, fotografią i sztuką performance. Jej twórczość to rzadkie połączenie kreatywnej pomysłowości, odważnego eksperymentu i najnowszych umiejętności technicznych. Od wczesnych lat 80. Noël była aktywną uczestniczką ruchu Fluxus, brała udział w różnego rodzaju wydarzeniach and występowała solo, a także w grupie, najczęściej przy współpracy ze swoim mężem Emmettem Williamsem.

Eric Andersen urodzony w 1940 roku w Antwerpii jest jednym z pierwszych artystów i legendą grupy Fluxus. Obecnie, mieszka i pracuje w Kopenhadze. Andersen interesuje się sztuką multimedialną. Jego występy, w dużej mierze polegające na publiczności, mają za zadanie badać otwartą interakcję z widzami i rozwijać otwarte samoprzemieniające się prace np. arte instrumentale. Odnosi się to nie tylko do działalności związanej z ruchem Fluxus, ale także do instalacji Andersena, w których udział publiczności jest mile widziany. W 1966 roku, gdy Kopenhaga była Europejską stolicą kultury, Andersen zorganizował trzydniowe intermedialne wydarzenie, podczas którego można było zobaczyć skoki ze spadochronem, helikoptery, wspinaczkę, żywe owce i 500 wokalistów chodzących po wodzie.

Benjamin Patterson urodził się w Pittsburgu w 1934 roku. Studiował grę na kontrabasie, kompozycję i reżyserię filmową na University of Michigan. Jako muzyk pochodzenia afroamerykańskiego miał problemy z podjęciem pracy w amerykańskiej orkiestrze więc swoją karierę zaczął od grania w kanadyjskich orkiestrach. W 1960 roku przeprowadził się do Kolonii w Niemczech, gdzie był aktywnym członkiem dość radykalnej sceny muzyki współczesnej. Swoje działania skupił głównie przy studio Mary Bauermeister. W 1962 roku Patterson brał udział w pierwszej edycji Fluxus Festival w Wiesbaden, a także później w kilku kolejnych. Jako swoje inspiracje artysta podaje takie nazwiska jak Robert Watts, George Brecht czy Dick Higgens.


W skład zespołu wchodzą: Jędrzej Łagodziński (saksofon tenorowy), Franciszek Pospieszalski (kontrabas) i Szymon Gąsiorek (perkusja). Mieszkają w Kopenhadze, gdzie studiują razem w Rhythmic Music Conservatory. Ostatnio współpracują z Jerzym Mazzollem (ostatnia trasa) oraz biorą udział innych projektach (Orkester Orkiestra!, Leopold B., I Love My Mother, FreeO, Pimpono Ensemble, Meagre Quartet, Sabina Myrczek Quartet, Transkapela)

.