FESTIWAL
08-10.10.2015 l MCK l Bydgoszcz
wstęp: FREE / www.wetmusic.pl/fonomo




Przekraczając granice krajów oraz gatunków sztuki, i poszerzamy horyzonty, i dostrzegamy wartość własnych korzeni. Z jednej strony fascynuje nas różnorodność, zjawiska interdyscyplinarne, wielostronnie ubogacający dialog, z drugiej strony interesują nas rzeczywistość dźwiękowa i obrazowa, same w sobie. To wszystko razem skłania do zwróćenia szczególnej uwagi na subtelne związki pomiędzy dźwiękiem i obrazem, muzyką i filmem, operą i kinem kreacyjnym a jednocześnie na osobowości twórców z regionu, Polski, jak i spoza kraju, na ich wrażliwości, zawodowe wybory, spotkania i wynikające z nich wzajemne inspiracje. - Fundacja Nowa Sztuka Wet Music




P R O G R A M

08.10.2015 CZWARTEK

 MACIEJ BĄCZYK EUROPA ™
video / koncert jako _N_A__G___R____A_
(Galeria Kantorek ul. Gdańska 3)
godz. 18:00 | start: 18:00

"Podczas blisko miesięcznej podróży przejechałem 10 500 km. Spaliłem ponad 500 litrów ropy. Przejechałem przez Czechy, Austrię, Włochy, Francję, Hiszpanię, Belgię, Holandię i Niemcy. Spałem u napotkanych ludzi, na kempingach i w samochodzie. Odwiedziłem pole bitwy pod Austerlitz, Biennale w Wenecji, Kunsthale w Grazu, osiedle robotnicze w Pessac, hodowlę warzyw i owoców w Almerii, piracką rozgłośnię radiową w Amsterdamie, fabrykę noży w Thiers, Muzeum Terroru w Berlinie. Niektóre z tych miejsc były bezpośrednim celem mojej podróży. Wielu nie brałem wcześniej pod uwagę. Wszystkie są ważne, tak samo jak ludzie, których spotkałem.

Kiedy myślę o tej podróży, odczuwam coraz większą trudność w ocenie tego, co ukształtowało i nadal kształtuje współczesną, "zjednoczoną" Europę. Betonowe osiedla Le Corbusiera, żołnierze wdeptani w ziemię pod Verdun, niemieckie autostrady zbudowane rzekomo przez Hitlera. Europa szuka własnego kształtu, Ziemia wierzga, Historia zatacza koła. XXI wiek coraz bardziej oddala się od brzegów wieku XX"." - Maciej Bączyk


MACIEJ BĄCZYK
Urodzony w Godzieszach Wielkich w 1977 r., mieszka i pracuje we Wrocławiu. Ukończył Wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się dźwiękiem i obrazem, zarówno w praktyce, jak i w teorii. Nagrywał płyty i koncertował z zespołami: AGD, Robotobibok, Małe Instrumenty. Aktualnie rozwija formułę solo + magnetofon pod szyldem _N_A__G___R____A_____ oraz współpracuje z zespołem Kristen.
W 2006 r. wystawą Niewidzialna mapa Wrocławia debiutował w BWA Wrocław, galeria Awangarda. Efektem projektu była publikacja przewodnika po Wrocławiu w całości opartego na refleksji i wiedzy niewidomych mieszkańców. W następnych latach rozwija działania i projekty w obszarze wielu mediów i na ich przecięciu: malarstwo, film eksperymentalny, instalacja, sound-art. Jest związany z Galerią Entropia we Wrocławiu, gdzie najczęściej prezentuje swoje prace. W pracy teoretycznej tropi dźwięk zawarty w obrazie i obraz ukryty w falach i strukturach dźwiękowych.




 WOJCIECH WOŹNIAK
wystawa fotografii / koncert
godz. 19:00 | start: 19:00

"Prezentowane fotografie pod wspólnym tytułem Still-Lifes to drobne i niepozorne fragmenty otaczającego nas świata. Celowo powracam do ukochanego formatu 6x6, rejestrując na kliszy związek czasu, miejsca, wewnętrznego dialogu i ciszy. Proces tworzenia muzyki i fotografii jest bardzo podobny. Impuls, przypadek i wartość magiczna mają wpływ na obraz czy dźwięk i powstającą muzykę. Zarówno tworzona muzyka, jak i prezentowane w cyklu fotografie, poprzez aurę niedopowiedzenia, niedookreślenia, pozostawiają odbiorcy przestrzeń subiektywnej interpretacji".


❒ WOJCIECH WOŹNIAK
Ur. w 1964 r. w Bydgoszczy. Fotografik i muzyk. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Od 1996 r. fotograf w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i na świecie. Współzałożyciel i basista zespołów muzycznych: Variété i The Cyclists

Z Variété twórczo pracował w latach 1983-2006, będąc kompozytorem muzyki do albumów, które już znalazły swoje miejsce w historii muzyki polskiej: Bydgoszcz (1986), Variété (1993), Koncert Teatr STU (1995), Wieczór przy balustradzie (1996), Nowy materiał (2004). Wielokrotny laureat FMR w Jarocinie. W 2006 r. tworzy z Jackiem Buhlem, Danielem Mackiewiczem i DJ Grzaną freebeatowy zespołu The Cyclists, z którym wydaje bardzo dobrze przyjęte płyty Gymnastics (2008) oraz Etiudy miejskie (2013). Obecnie, wspólnie z Markiem Malinowskim, wchodzi w skład Tria Rafała Gorzyckego oraz współpracuje z kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej Mariuszem Ziembą.




 Wieloryb z Lorino - obrazy końca świata
Fragmenty filmu realizowanego w Czukocji, w reż. Macieja Cuske
godz. 19:30 | start: 19:30

Muzyka - Michal Jacaszek
Zdjęcia - Piotr Bernas
Dźwięk - Jarosław Sadowski
Realizacja - Maciej Cuske

"Chcę przenieść widzów za pomocą muzyki i obrazów na prawdziwy koniec świata. Do Czukocji, ostatniej republiki Rosji, najdalej wysuniętego jej skrawka na północym wschodzie przy Cieśninie Beringa. Żyją tam Czukcze, ginący lud, który zatracił swoją kulturę w czasach Związku Radzieckiego. Próbują przetrwać u boku wielkiej Rosji. Jedno nie zmieniło się od tysiąca lat: żeby przeżyć, muszą polować na wieloryby, jedyne źródło tak dużej ilości mięsa. Pilnują jednak ustalonych ilości odłowu, niezagrażających temu gatunkowi. 

To nie będzie pokaz gotowego filmu. Podzielę się z widzami fragmentami obrazów z mojej filmowej podróży. Razem z nastrojową muzyką Michała Jacaszka postaram się przekazać ducha tej niezwykłej, mało znanej i niedostępnej krainy końca naszego kontynentu". - Macieja Cuske


❒ MACIEJ CUSKE
Ur. w 1972 r. w Bydgoszczy. Od wczesnych lat tworzy niezależne filmy na taśmie 8 i 16 mm. W 2004 r. ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Od tej pory realizuje filmy dokumentalne. Fascynuje go zwyczajne życie, szuka w nim niezwykłości, humoru i ciepła. W otaczającej rzeczywistości - nieważne, czy gdzieś daleko, czy za oknem swojego domu - przygląda się ludziom, znajdując w ich życiu elementy kina. Od 2009 r. jest ekspertem w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, prowadzi warsztaty filmowe dla dorosłych i młodzieży w całej Polsce, w swoim mieście współtworzy Bydgoską Kronikę Filmową - miejsce dla młodych twórców - pasjonatów kina.


 JACASZEK - muzyka filmowa
godz. 21:00 | start: 21:00

Na festiwalu FONOMO Jacaszek zaprezentuje „ilustracyjną" część swojego dorobku, w nowo zaaranżowanych wersjach. Koncertowi towarzyszyć będą wizualizacje złożone z fragmentów filmów, do których artysta komponował muzykę.
Skład zespołu: 
Jacaszek - elektronika, gitara
Natalia Grzebała - piano, wokal
Joanna Sobowiec-Jamioł - wokal
Ania Śmiszek-Wesołowska - wiolonczela
Maria Lewandowska - harfa


Kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym instrumentarium. Autor 7 albumów wydanych m.in w wytwórniach: Touch, Ghostly Internattional, Miasmah, Gusstaff Records. Ponadto ma na koncie ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową, słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami, a także z malarzami, poetami, pisarzami. Jest jednym z kuratorów Festiwalu C3 /Club Contemporary Classical/. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Mieszka w Gdańsku.

Ważną rolę w twórczości kompozytora pełni współpraca z twórcami filmowymi i teatralnymi. Za muzykę skomponowaną do spektaklu Teatru Telewizji Golgota Wrocławska w reżyserii Jana Komasy otrzymał grand prix Festiwalu Dwa Teatry w 2009 r. Skomponował muzykę do spektakli 2084 i SHOWTIME w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Jest autorem ścieżki muzycznej do filmu Marca Silvera There is no others there is only us, filmu dokumentalnego Jolanty Krysowatej Nigdy nie wrócisz do domu oraz filmu pełnometrażowego Sala samobójców Jana Komasy.

Koncertował w Stanach Zjednoczonych (festiwale: Unsound New York, Communikey, Hopscotch), w Kanadzie (Mutek Showcase), w Wielkiej Brytanii (Festiwal Fertilizer Poland, Alpha Ville Festival), w Holandii (Urbanexplorer Festival), Belgii (Fereejen Festival), Portugalii, Szwecji (Volt Festival), na Słowacji, w Niemczech, na Ukrainie i w Rosji (Electro-Mechanica Festival); a także na najbardziej znaczących festiwalach w Polsce: OFF Festival, Tauron Nowa Muzyka, Unsound Festival, Astigmatic, Festiwal Ambientalny, Heineken Open'er Festival oraz w cyklu koncertów “Męskie Granie”.




09.10.2015 PIĄTEK

 WILHELM SASNAL
wybrane filmy krótkometrażowe
godz. 18:00 | start: 18:00

Wilhelm Sasnal równolegle z malarstwem pracuje nad projektami filmowymi. Kręcone przeważnie na 8- i 16-mm taśmach filmy Sasnala charakteryzuje - tak jak i jego obrazy - dyskursywność, ascetyzm oraz czysto estetyczna kontemplacja detalu. Po raz pierwszy filmy Wilhelma Sasnala zostały pokazane na wystawie indywidualnej w Kunsthalle w Zurichu (2003). Jak twierdzi, w jego filmach jest to, czego nie może namalować; czerpiąc ze specyficznego języka każdego z tych mediów, Sasnal rozbudowuje formalnie swoje artystyczne wypowiedzi, a zarazem w pewien sposób inspiruje malarstwo filmem, a film malarstwem. Komponując obrazy, często posługuje się filmowym kadrem czy mocnymi zbliżeniami. Sasnal kręci filmy mieszczące się w bardzo różnych estetykach tego medium: dzieł strukturalnych, dokumentalnych, "kina własnego" czy - bardzo często - muzycznych teledysków.

Film z muzyką Suicide Touch Me (2002) jest właśnie rodzajem teledysku zainspirowanego hipnotycznymi, powtarzającymi się seriami brzmień, które wprowadzają w trans i wydają się nie mieć końca. W Love Songs (2005) przedstawił kompilację wideo do znanych utworów, muzycznych przebojów, które często zagnieżdżają się w naszych głowach, przywołują wspomnienia i fantazje. Tak jak też w przypadku filmu Kiss (2003), muzyka staje się często tłem do jednego ujęcia, które swoją stylistyką przywołuje kadry z obrazów. Film The River został zrealizowany w 2005 r. podczas pobytu na stypendium w Marfie w Stanach Zjednoczonych, w Teksasie, gdzie znajduje się fundacja założona przez amerykańskiego rzeźbiarza Donalda Judda. Jest to kolejny film muzyczny, w którym różne zespoły śpiewają teksty z książki o Missisipi The River, kupionej przez Sasnala kilka lat wcześniej w Stanach. Wideo Elvis (2007) nie jest już tylko subiektywną wersją teledysku, ale portretem artysty, pełnym melancholii, pokazującym samotność artysty u schyłku jego kariery. Kamera rejestruje obraz z ekranu komputera, na którym wyświetlony jest znaleziony w internecie fragment koncertu Presleya z końca lat 70. Najbliższe późniejszym pełnometrażowym filmom Wilhelma Sasnala wydaję się wideo Drugi Kościół (2008). Kamera rejestruje wykonanie utworu 19 Wiosen nawiązującego do brutalnego gwałtu i morderstwa Andżeliki Kluk, której ciało zostało znalezione w piwnicach kościoła św. Patryka w Glasgow. W pustym, opresyjnym pomieszczeniu zespół odtwarza głośny utwór razem z nagą aktorką, która imituję wokalistkę.


❒ WILHELM SASNAL
Ur. 1972 w Tarnowie. Malarz, rysownik, filmowiec i twórca komiksów. Od 1992 r. przez dwa lata studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, przeniósł się jednak na Wydział Malarstwa krakowskiej ASP, gdzie uzyskał dyplom w 1999 r. Twórczości artysty zostały poświęcone wystawy retrospektywne w Whitechapel Gallery w Londynie, 2011/12; Haus Der Kunst w Monachium, 2012; K21 w Düsseldorfie, 2009; w warszawskiej Zachęcie, 2007; Van Abbemuseum w Eindhoven, 2006, Kunsthalle Zürich; 2003. Uczestniczył również w wielu wystawach solowych i zbiorowych, m.in. w 31. Bienal de Sao Paolo, 2014; ‘55th Carnegie International’ w Carnegie Museum of Art w Pittsburghu, 2008; 5. Berlin Biennial of Contemporary Art w Berlinie, 2008; Museum of Modern Art w Nowym Jorku, 2007 i 2009; Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto, 2006; Stedelijk Museum w Amsterdamie, 2006; Berkeley Art Museum w Berkeley, 2004; 26. Bienal de Sao Paolo, 2004; MUHKA w Antwerpii, 2003; Kunsthalle Basel w Bazylei, 2002.
Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, m.in. w nowojorskich Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, Tate Modern w Londynie, Van Abbemuseum w Eindhoven, Fondation Beyeler w Bazylei oraz w warszawskich instytucjach, takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej. W 2006 r. Wilhelm Sasnal dostał nagrodę im. Vincenta van Gogha przyznawaną przez Bonnefanten Museum w Maastricht
Równolegle z malarstwem Sasnal od samego początku rozwija drugi ważny nurt swojej twórczości, jakim są filmy krótko- i pełnometrażowe. W ostatnich latach powstały cztery filmy pełnometrażowe: Świniopas, 2008 r; Z daleka widok jest piękny, 2011; Aleksander, 2013; i Huba, 2013. Ostatnie trzy filmy powstały we współpracy z jego żoną Anką. Z daleka widok jest piękny zdobył główną nagrodę w konkursie Nowe Filmy Polskie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty w 2011 r. Wszystkie filmy Wilhelma Sasnala powstają na taśmie filmowej 8 lub 16 mm. Artysta mieszka i pracuje w Krakowie.



 “Every Other Summer” reż. Christopher Green, Brendan Canty 
po seansie spotkanie z twórcami
godz. 19:30 | start: 19:30

Wyreżyserowany przez Christopha Greena i Brendana Canty'ego obraz Every Other Summer (Co drugiego lata) jest dokumentem opowiadającym o Solid Sound Festival, trzydniowym wydarzeniu muzyczno-artystycznym organizowanym przez członków zespołu rockowego Wilco, które odbywa się co dwa lata na terenie Muzeum Sztuki Współczesnej stanu Massachusetts (MASS MoCA) w North Adams. Film został nakręcony w roku 2013 i pokazuje występy takich wykonawców, jak: Wilco, Neko Case, Yo La Tengo, The Dream Syndicate, Lucius, Foxygen, Sam Amidon, Sean Rowe czy The Relatives. Na ekranie pojawiają się także Reggie Watts, John Hodgman i Jen Kirkman. Every Other Summer przenosi nas w sam środek utopijnego zatracenia, jakie charakteryzuje ten festiwal, wskazując na pozytywny wpływ, jaki wywarł on na podupadłe poprzemysłowe miasteczko North Adams w stanie Massachusetts.

Brendan Canty jest członkiem założycielem i perkusistą zespołów Fugazi i Rites of Spring. Przygodę z tworzeniem muzyki, nagrywaniem płyt i kręceniem filmów w Waszyngtonie rozpoczął już w roku 1980. Jest producentem licznych płyt, m.in. wykonawców takich, jak Ted Leo, The Make Up czy the Thermals. Stworzył filmy dla artystów pokroju Wilco, Eddie Veddera czy Death Cab for Cutie. Bogate archiwum dokonań Brendana dostępne jest na stronie internetowej jego firmy producenckiej Trixie.



Christoph Green od 16 lat jest ważną postacią w waszyngtońskim środowisku filmowym. Jest cenionym grafikiem i reżyserem, a także współwłaścicielem Trixie Film, firmy, którą założył wraz z Brendanem Cantym w roku 2004. Jest współproducentem i reżyserem licznych związanych z muzyką filmów, m.in. dla Pearl Jam, Eddiego Veddera, Death Cab for Cutie, The Decemberists, The Shins i Wilco. Poza filmami dokumentalnymi firma Trixie ma na koncie wiele popularnych reklam telewizyjnych, reklam społecznych, a także komercyjnych i społecznych kampanii reklamowych. Green jest współreżyserem i producentem opowiadającego o festiwalu Solid Sound Music filmu Every Other Summer, który swą premierę miał wiosną 2015 r. Obecnie zajmuje się postprodukcją dokumentu The Liberation, który opowiada historię rewolucyjnego programu wychodzenia z biedy poprzez przygotowanie do zawodu kucharza w DC Central Kitchen. Green jest również utytułowanym grafikiem telewizyjnym, którego zleceniodawcami są m.in. Discovery Channel, Krajowy Komitet Partii Demokratycznej, związek zawodowy kierowców The International Brotherhood of Teamsters, kanał telewizyjny TV Land czy organizacja the National Medals of Science and Technology.


 "On the Bottom of the Sea"
Suita filmowa na czterech muzyków, gramofon, video i taśmę.
godz. 21:30 | start: 21:30

Skrzypce - Monika Orłowska 
Altówka - Karalina Orsik-Sauter 
Wiolonczela - Dominika Zur 
Pianino - Jerzy Rogiewicz 
Gramofon - DJ Lenar 
Wideo - Marcin Sauter 
Taśma - Marcin Lenarczyk 

Inspirowany realizacją zdjęć do filmu dokumentalnego Na dnie morza w reż. Marcina Sautera koncert ma być impresją na temat przeżywania teraźniejszości przez mieszkańców wioski położonej nad brzegiem zamienionego w pustynię Morza Aralskiego. Teraźniejszość nie istnieje. Przeszłość jest bogactwem związanych z morzem wspomnień pięknych lat młodości. Przyszłość to nadzieja na niemożliwy powrót wody, na powrót lat młodości. Praca nad koncertem i jego wykonanie mają być integralną częścią procesu montażu filmu. Wypracowane w trakcie punkty styczne między wybranym materiałem filmowym, muzyką i dźwiękiem, skonfrontowane z publicznością, wpłyną na ostateczny kształt filmu.


❒ MARCIN SAUTER
Fotograf, reżyser, operator filmowy. Członek Związku Polskich Artystow Fotografików i Polskiej Akademii Filmowej. Wykładowca MSRF Andrzeja Wajdy. Studiował Fotografię w PWSFTviT w Łodzi. Absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej A. Wajdy. W latach 90. fotoreporter "Gazety Wyborczej". Publikował fotoreportaże w miesięczniku "Pozytyw" i "Magazynie Rzeczpospolitej". Fotosista Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Autor około 20 indywidualnych wystaw fotograficznych. Ostatnie to: Spokój Podróży, Państwowa Galeria Sztuki Sopot, 2014, Fotografie”, Galeria Miejska bwa Bydgoszcz, 2010, Kawałki Świata, Galeria Arsenał Wrocław, 2009, Fotografie, Galeria Miejska Kraków, 2010

Reżyser i operator ponad 20 filmów dokumentalnych m.in.: Za płotem, Pierwszy dzień, Kino objazdowe, Na północ od Kalabrii, Hakawati, La Machina, Mleczny brat, za które otrzymał około 40 nagród filmowych, w tym nagród głównych na festiwalach filmowych m.in. w: Meksyku, Paryżu, Chicago, Wilnie, Londynie, Kijowie, Belfaście, Lizbonie, Krakowie. Film Za płotem został uznany we Francji za jeden z 10 najwybitniejszych krótkometrażowych filmów ostatniej dekady. W 2006 r. otrzymał list gratulacyjny od prezydenta RP za sukcesy filmowe za granicą.


❒ MARCIN LENARCZYK / DJ LENAR
Kompozytor, muzyk, reżyser dźwięku. Autor instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu Hotel Polonia. Budynków Życie po życiu, nagrodzonego Złotym Lwem na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Jego utwór nagrany przez Polskie Radio 2 w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) został wydany na składance Community Scratch Games. Jest twórcą muzyki do przedstawień teatralnych i słuchowisk. W filmie udźwiękawiał m.in.: 15 stron świata, Efekt domino, Polskie gówno, Córki dancingu czy Ucho wewnętrzne. Wybrane publikacje muzyczne: djLenar RePRES, Frederic Blondy & dj Lenar play Mauricio Kagel Ludwig van, Sisters The Mono.


 ARTUR MAĆKOWIAK / BARTEK KAPSA
muzyka na żywo do filmów Pedro Ferreira
godz. 22:30 | start: 22:30

Artur Maćkowiak i Bartek Kapsa od czterech lat organizują razem FONOMO. Wreszcie przyszedł czas na ich wspólne działanie artystyczne. Do specjalnie przygotowanych filmów eksperymentalnych Pedra Fereiry skomponowali muzykę, którą zagrają na żywo. Osiem różnych filmów, od abstrakcyjnych wideo-artów po filmy found footage, zawieszonych w gęstwinie dźwięków, rozpostartych między melodiami a improwizowanymi eksperymentami. Założeniem tego projektu jest sytuacja, w której dźwięk i obraz silnie na siebie oddziałują, ale jednocześnie żadna z tych sfer nie dominuje. Film i muzyka w tym przypadku to dwie równolegle opowiadane historie, które wchodzą ze sobą w bliską interakcję. 


ARTUR MAĆKOWIAK
Muzyk, performer. Grywa solo, w Innercity Ensemble oraz w przeróżnych efemerycznych projektach muzycznych. Kiedyś współtworzył zespół Something Like Elvis i Potty Umbrella. Porusza się w obszarach szeroko pojętej muzyki gitarowej, okraszonej dużą dawką eksperymentu, elektroniki, ambientu, improwizacji, ale z dość charakterystyczną nutą słowiańskiej melodyki. Ma na swoim koncie dwie płyty solowe: “Take away” (2012), “Before the angels play their trumpets” (2013). W 2014 r. wydał dwie bardzo dobrze przyjęte płyty: z Innercity Ensemble “II” oraz Maćkowiak, Pleszyński “A sound of the wooden fish”. W lutym 2015 ukaże się nowa, już trzecia, solowa płyta Artura Maćkowiaka “If it’s not real”. Na niej więcej elektroniki, więcej noisu, więcej psychodelii.




❒ BARTEK KAPSA
Rocznik 1977. Perkusista i współzałożyciel zespołu Contemporary Noise Sextet. Brak wykształcenia muzycznego rekompensuje zuchwałością, arogancją i lekceważącym stosunkiem do kolegów wybitnie wykształconych. Wcześniej, od 1996 r., perkusista i założyciel zespołu Something Like Elvis
Zaczynał w latach 90., nagrywając z SLE. Z tym zespołem zdobył pierwsze doświadczenia sceniczne, koncertując u boku takich zespołów, jak NoMeansNo czy Fugazi. Od roku 2004 realizator oraz producent w studio nagraniowym Electric Eye Studio. Jako członek zespołu Contemporary Noise Sextet wielokrotnie prowadził warsztaty z młodymi muzykami, np. podczas Nocy Kultury w Lublinie w 2013 r. czy też w Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej podczas Lata w Pograniczu. Brał udział w nagraniu muzyki do wielu przedstawień teatralnych i filmów, takich jak Made in Poland czy Generał. Obecnie koncertuje z freejazzowym Helatone Trio. Płyty z jego udziałem są wydawane także w Japonii i w Niemczech. Na stałe związany jest z niemieckim wydawnictwem Denovali Records, które reprezentuje CNS w Europie.


❒ PEDRO FERREIRA
Urodzony w 1988 r. w Portugalii. Pracuje głównie z filmem, wideo, dźwiękiem, fotografią i mediami cyfrowymi. W 2013 r. ukończył studia magisterskie na wydziale sztuk multimediów na Uniwersytecie w Porto. W 2014 r. został wybrany do programu European Media Arts Residency Exchange "Move On" na Images Festival w Toronto. Prezentował swoje prace na całym świecie na licznych festiwalach, w galeriach i muzeach. Współpracował m.in. z Muzemu Sztuki Współczesnej i Galerią BWA we Wrocławiu, Kanadyjskim Centrum Sztuki Współczesnej w Toronto. Jego filmy były pokazywane m.in. na takich festiwalach takich, jak: Toronto’s 8Fest, Montreal’s Festival du Nouveau Cinema, Festival International Du Film D’Environment w Paryżu, na Nowych Horyzontach we Wrocławiu oraz Curtas Vila Do Conde and Indie w Lisbonie.


10.10.2015 SOBOTA

 "Do It Together” - seans filmowy
po seansie spotkanie z reżyserem
godz. 18:00 | start: 18:00

Do It Together jest filmem, który próbuje wniknąć w wewnętrzne funkcjonowanie niezależnej sceny muzycznej, portretuje doświadczenie najistotniejszych współczesnych muzyków niezależnych. Skłania do dyskusji nad różnymi podejściami i sposobami przetrwania na scenie muzycznej oraz zachowania niezależności. Wszystko to w połączeniu z niesamowitymi występami na żywo Dana Deacona z jego pierwszej amerykańskiej trasy koncertowej. Goście: Steve Albini [US], Mark Mothersbaugh [US], Greg Saunier [US], Jason Noble [US], Dan Deacon [US], Gerri Jäger [NL], Tristan Bechet [US], Corno Zwetsloot [NL], Andy Moor [UK/NL], Deformica [ARG], John Dikeman [US/NL], Uros Milkic [RS], Al Scorch [US], Las Kellies [ARG], Shellac [US], Knalpot [NL], Deerhoof [US], The Ex [NL], Wolvon [NL], Lite [JP], Bob Log III [US], The Shipping News [US], Chevreuil [FR], Aucan [ITA], Ilija Duni [RS], Repetitor [RS], Threesome [RS], Follakzoid [CL], Hauschka [DE], Katadreuffe [NL], Services [US], Flux Information Sciences [US], Nelson Can [DK], Nancy Acid [AW/NL], Space Siren [NL], The Sasters [NL], Frankenberries [NL], Slow Worries [NL], Zsa Zsa Zine [NL], SuperSizeShe [RS], Mystic Stylez [RS], Eindbaas [NL], Raaskalbomfukkerz [NL], Zea [NL].




 "Mistaken for Strangers” reż.Tom Berninger
godz. 19:30 | start: 19:30

Michael Moore nazwał go jednym z najlepszych dokumentów o zespole, jaki kiedykolwiek widział, a serwis Pitchfork określił jako „najśmieszniejszy, najbardziej 'meta' film od czasu Spinal Tap”. Mistaken for Strangers jest prześmiesznym, niezwykłym i poruszającym filmem, którego bohaterami są dwaj bracia: Matt i Tom Berningerowie. Pierwszy z nich, jako wokalista znanego i cenionego zespołu The National, ma okazję poznać smak prawdziwego sukcesu. Drugi, młodszy Tom, jest sympatycznym obibokiem, a oprócz tego twórcą filmowym oraz fanem heavy metalu, ciągle mieszkającym z rodzicami. W przededniu największej jak dotąd trasy The National Matt zatrudnia Toma jako technicznego, nieświadomy, że ten ma w planie sfilmowanie całego zajścia. Choć na początku film może sprawiać wrażenie kolejnego rockowego dokumentu, w istocie okazuje się szczerym portretem szorstkiej braterskiej przyjaźni oraz frustracji wynikającej z niespełnionych ambicji. 

The National to amerykańska grupa indierockowa powstała w roku 1999 w Cincinatti w stanie Ohio. Członkowie zespołu mieszkają obecnie na Brooklynie. Teksty zespołu, opisywane jako mroczne, melancholijne i trudne do interpretacji, są pisane i wykonywane przez Matta Berningera. Jego barytonowi towarzyszą Aaron Dessner (gitara i instrumenty klawiszowe), Bryce Dessner (gitara), Scott Devendorf (gitara basowa) oraz Bryan Devendorf (perkusja). Zespół ma na koncie sześć płyt studyjnych. Ostatnia z nich, Trouble Will Find Me, ukazała się w maju 2013 r. i otrzymała nominację do nagrody Grammy za najlepszy album alternatywny.



 MOTUS - EMMANUELLE PARRENIN & PIERRE BASTIEN
koncert | concert
godz. 21:00 | start: 21:00


MOTUS
Motus jest niecodziennym składem trzyosobowym, którego filarami są Pierre Bastien i Emmanuelle Parrenin. Bastien, związany obecnie z wytwórnią Reflex, gra na trąbce, skrzypcach gwoździowych oraz obsługuje mechaniczną instalację składającą się z przedmiotów codziennego użytku, takich jak nożyczki, imbryk, grzebień czy szczoteczka do zębów. Emmanuelle Parrenin, która jest legendą francuskiej sceny folkowej, gra na instrumentach dawnych i tradycyjnych, takich jak harfy, cymbały, lira korbowa czy misa tybetańska. Podczas występów między muzykami rozstawiony jest mały ekran, na którym występuje trzeci członek kolektywu: ręce słynnych pianistów i organistów, które dogrywają melodie. Wszystko to jest nie tylko niezwykłym, poetyckim spotkaniem dźwięków tradycyjnych i eksperymentalnych, ale także mistrzowską realizacją wizualną, z niezapomnianą grą cieni na scenie i w sali koncertowej.


PIERRE BASTIEN
Pierre Bastien (ur. 1953, w Paryżu) ukończył Sorbonę, gdzie specjalizował się w osiemnastowiecznej literaturze francuskiej. W roku 1977 zbudował swoją pierwszą machinę muzyczną. Przez następnych dziesięć lat komponował muzykę dla grup tanecznych oraz współpracował z Pascalem Comelade. W międzyczasie stale rozwijał swą mechaniczną orkiestrę. Od roku 1987 koncentruje się właśnie na niej, dając występy solowe, przygotowując instalacje dźwiękowe, dokonując nagrań, a także współpracując z artystami takimi jak Pierrick Sorin, Karel Doing, Jean Weinfeld, Robert Wyatt, Mats Gustafsson czy Issey Miyake. Aphex Twin uznał go za jednego z ulubionych i najbardziej inspirujących muzyków, zapraszając jednocześnie do wydawania w jego wytwórni Replex, gdzie Bastien wydaje swoje płyty od 1999 roku. 


EMMANUELLE PARRENIN
Śpiewa (po francusku) oraz gra na lirze korbowej, różnego rodzaju harfach, kalimbie, szpinecie, cymbałach czy misach tybetańskich. Jako jeden z prekursorów współczesnej francuskiej sceny folkowej ma na koncie wiele tras koncertowych, a także współpracę z takimi artystami, jak Gentiane, Melusine, Didier Malherbe, Vincent Segal czy Alan Stivell. Jej najbardziej znanym dziełem pozostaje nagrany w 1977 r. tajemniczy i piękny album Maison Rose, który jest pozycją bardzo poszukiwaną przez kolekcjonerów. Na płycie tej odważny postfolk przeplata się z tradycją i elektroakustyczną muzyką eksperymentalną. Ostatnio Emmanuelle Parrenin zdecydowała się odkurzyć swoje instrumentarium i dokonać reinterpretacji swoich starych pieśni. Wykonuje także nowy repertuar, którego współautorem jest francuski artysta Flop. Warto zaznaczyć, że wbrew wszystkim przeciwnościom losu, współpraca ta doprowadziła do powstania drugiej płyty Emmanuelle, Maison Cube. Album ukazał się w styczniu 2011 r. nakładem wytwórni Les disques Bien.


 FONOMO Orkiestra 
WACŁAW ZIMPEL / KRZYSZTOF DYS / KRZYSZTOF SZMAŃDA + warsztatowicze
godz. 22:30 | start: 22:30

Tradycją stało się, że podczas trzech dni trwania festiwalu odbywają się warsztaty mające na celu powstanie FONOMO Orkiestry. Nasze warsztaty to okazja do współpracy z doświadczonymi muzykami, a także szansa na poszerzenie swoich horyzontów, poznanie innych muzyków i dalszą współpracę z nimi. Ta ulotna sytuacja będzie miała swój finał podczas ostatniego dnia imprezy w postaci koncertu pod szyldem FONOMO Orkiestry. Tym razem do poprowadzenia warsztatów zaprosiliśmy Wacława Zimpla wraz ze swoim trio, którego skład uzupełniają Krzysztof Dys oraz Krzysztof Szmańda. FONOMO Orkiestra: Wacław Zimpel, Krzysztof Dys, Krzysztof Szmańda + workshop students


WACŁAW ZIMPEL
Klasycznie wykształcony klarnecista oraz kompozytor. Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów, tworząc swoiste współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji. Jest liderem polsko-niemieckiego Wacław Zimpel Quartet, hindusko-polskiej formacji Saagara, osadzonej w tradycji muzyki karnatyckiej oraz warszawskiego nonetu ToTu Orchestra. Współtworzy Resonance, orkiestrę Kena Vandermarka. Współpracuje również z: Hamidem Drakiem, Joe McPhee, Mikołajem Trzaską, Michaelem Zerangiem, Klausem Kugelem, Christianem Ramondem, Ghiridarem Udupą, Stevem Swellem, Bobbym Few, Markiem Tokarem czy Perrym Robinsonem. Jest laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. W 2014 r. był nominowany do Paszportu "Polityki" w kategorii "muzyka popularna". 


KRZYSZTOF DYS
Klasycznie wykształcony pianista i improwizator. Jest muzykiem wyjątkowo wyczulonym na barwę i schematy rytmiczne, dzięki czemu tworzy swój niepowtarzalny język improwizatorski. W jego muzyce można wyczuć silne inspiracje muzyką Aleksandra Skriabina i Sergiusza Prokofiewa. Współtworzy kwartet jazzowy Soundcheck, a od 2014 r. trio z Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą, którego jest liderem. Współpracował m.in. z: Maciejem Kocińskim, Maciejem Fortuną, Jerzym Milianem, Mikołajem Trzaską, Lee Konitzem, Evanem Ziporynem, Theo Jörgensmannem. Wykłada na Poznańskiej Akademii Muzycznej. 


KRZYSZTOF SZMAŃDA
Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 r. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskinea, Ndugu Chanclera oraz Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, która w październiku 2004 r. zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 r. zdobyła grand prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Szmańda został tam wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalu. Współpracował z Big Bandem Zbigniewa Namysłowskiego, z zespołami Kuby Stankiewicza, Macieja Kocinskiego, Krzysztofa Dysa, Adama Pierończyka, Lory Szafran, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa, a ponadto z Trifonidis Orchestra oraz Visegrad Jazz Quartet. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 r. zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 - trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. 

Już teraz zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w warsztatach, które odbędą się w dniach 8-10.10.2015 w studiu nagrań Miejskiego Centrum Kultury i zakończą się wspólnym koncertem ostatniego dni

Miejsce festivalu
Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
ul. Marcinkowskiego 12-14
Bydgoszcz