by Blekot / Full Metal Jacket
KONCERT
30.07.2015 l Plac Zabaw l Warszawa
start: 20:00 / wstęp: FREE


LADO W MIEŚCIE 2015 VOL. 5


KINSKY

MERKABAH
/link FB/


"W zeszłym roku podsumowywaliśmy 10 lat Lado ABC, a raczej podsumowali je wszyscy muzycy, którzy od 2004 tworzyli tę niesforną wytwórnię, zagrawszy w wakacje ponad 40 koncertów.

2015 jest mniej symboliczny, ale to nie znaczy, że zwalniamy - tym razem na Lado w Mieście zaprosiliśmy solistów i zespoły z innych wydawnictw, miast i bajek. Będą premiery, powroty i kilka niespodzianek. Będą elektryczni derwisze, klasycy, orkiestry i ansamble. Na piątym wieczorze Lado w Mieście wystąpią Kinsky i Merkabah."- Lado ABC


▲ MERKABAH
Wyjątkowo oryginalny mix post-hardcore'a i free jazzu. Merkabah to warszawski zespół powstały pod koniec 2007 roku. Na początku swojej muzycznej drogi zespół kojarzony był z silnie rozwijającą się w tamtym czasie sceną post-rockową, jednak na przestrzeni lat wraz ze zmianami personalnymi, rozszerzeniem instrumentarium i ciągłymi poszukiwaniami własnego języka muzycznego, twórczość Merkabah wyewoluowała w kierunku ciężkiej do sklasyfikowania mieszanki psychodelii, jazzu i metalu. Nazwa zespołu pochodzi od hebrajskiego słowa, którym w Kabale określa się energię, dzięki której człowiek może udawać się w podróże astralne („rydwan boga”), symbolicznie przedstawianej jako trójwymiarowa Gwiazda Dawida.







▲ KINSKY
Kinsky to jedno z najważniejszych zjawisk alternatywnej sceny muzycznej. Legenda miejska głosi, że zespół powstał na przełomie 1991 i 1992 roku z inicjatywy studentów filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Przed zawieszeniem działalności w 1996 roku, Kinsky zdążył wydać jedną, niespełna godzinną płytę – „Copula Mundi”. Mimo to zasłużył na okrzyknięcie go „najbardziej progresywnym zespołem lat dziewięćdziesiątych w naszym kraju” [„Gazeta Wyborcza”]. Zespół wystąpił w ponad stu miejscach, także poza granicami kraju. Nie były to zwylke koncerty, raczej multimedialne działania performatywne, łączące wiele dziedzin sztuki. 

Zespół unikał typowych wywiadów, zamiast tego tworząc manifesty. Te ideologiczno-artystyczne teksty były odczytywane w mediach i na koncertach grupy. Fragment jednego z nich: „Kinsky prezentuje się pozostawiając dowolność interpretacji i uprawomocniając każdą z nich. Każdy odbiorca jest współtwórcą, gdyż to on napełnia treścią formę podaną przez zespół. Forma ta nie jest ograniczona żadnymi zobowiązaniami strukturalnymi, a więc wydaje się, że liczba interpretacji jest ogromna”. 



2015 rok to nowy rozdział w historii Kinsky’ego. Po blisko dwudziestu latach nieobecności i dwóch latach przygotowań zespół powrócił na scenę i komponuje nowe utwory. Pierwszy koncerty odbyły się 17 maja w warszawskiej Hydrozagadce w niemal niezmienionym składzie, z nowym basistą (za Artura Koczergo, który grał w zespole w latach 1992-1996): Paulus von Kinsky – wokal; Tony Kinsky – gitara, wokal; Czubek – perkusja; Tomecki – gitara basowa.

Po pierwszym koncercie w internetowym wydaniu Rzeczpospolitej Adam Burakowski relację z koncertu zatytułował „Wielki powrót Kinsky” (rp.pl, 18 maja 2015), co najtrafniej obrazuje kondycję zespołu.

Mimo zaprzestania dzialalnoœci koncertowej zespół w 1997 roku nagrał drugą płytę. W 2013 roku jedna z kompozycji, „Sweetness”, znalazła się na składance promocyjnej sygnowanej przez Requiem Records. Kolejny utwór ujrzał światło dzienne wiosną 2015, kiedy to KINSKY wydał singiel „92.96.15” (Requiem Records) zapowiadający plany wydawnicze zespołu po reaktywacji, obejmujące reedycję „Copula Mundi” (CD – Requiem Records, premiera zaplanowana na lato 2015; oraz pierwszy raz na płycie winylowej – Antena Krzyku Unc., premiera: jesień/zima 2015) oraz wydanie długo oczekiwanego, drugiego albumu „Praeterito Futurum” (premiera planowana na wiosnę 2016). 



Kinsky, rozwijając figury postrockowego modelu, wykorzystuje nadal stylistykę gatunków ekstremalnych takich jak HC czy death metal. Jednocześnie nasyca kompozycje atmosferą przypominającą raczej muzykę współczesną niż rockową. Odważne sięganie po rozwiązania strukturalne i z drugiej strony free jazzowe rysuje bardzo szerokie spektrum form i rozwiązań. Energia i subtelność przenikają się w unikatowy sposób, tworząc niepowtarzalny konglomerat muzycznych emocji – od monumentalnych rozwiązań sonorycznych po subtelne gry ciszą i szmerami. Twórczość kwartetu jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, sam zespół stosuje określenie "muzyka spekulatywna".

8 sierpnia 2015 Kinsky zagra na jubileuszowej, dziesiątej edycji najważniejszego w Polsce festiwalu muzyki alternatywnej – Off Festival w Katowicach.