by Karolina Pietrzyk
KONCERT / PERFORMANCE / OPERA
27.06.2015 l Łokietka 5 l Wrocław
start: 17:00 / wstęp: FREE

miejsce, czas, (dźwięki)¹¹



Grupa



/link FB/

Partyturę utworu 2005¹ Manfreda Werdera stanowi następująca formuła: „miejsce, czas, (dźwięki)”. Można powiedzieć, że szwajcarski kompozytor poprzez krótką instrukcję dla wykonawcy wskazuje szeroki zakres problemów, którymi od lat zajmują się twórcy muzyki eksperymentalnej (wraz z nadrzędnym pytaniem o jej status ontologiczny). Pozwala to spojrzeć na tę kompozycję, jak na kolejny z manifestów, czy też rodzaj postulatu (refleks słynnego 4’33” Johna Cage’a).

miejsce, czas, (dźwięki) to seria koncertów poświęconych różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej. Głównym ich celem jest jednak próba zmiany przyzwyczajeń percepcyjnych publiczności. Przygotowane działania będą zatem zorientowane na szczegół i pogłębione, wielopłaszczyznowe słuchanie, co ma pomóc w obalaniu wszelkich nabytych automatyzmów oraz zaszczepieniu w odbiorcach sympatii do tego co nowe i wymykające się kategoryzacji.

Cały cykl jest wyraźnym nawiązaniem do tradycji eksperymentu wyznaczonej przez Johna Cage’a i innych twórców ze szkoły nowojorskiej (Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown), grupę Fluxus (George Brecht, Philip Corner, La Monte Young, Takehisa Kosugi), Alvina Luciera, Corneliusa Cardew czy Pauline Oliveros – tradycji nieustannie rozwijanej w interesujący sposób, a przy tym paralelnej do przemian w sztukach wizualnych.

Organizatorzy: ROZKURZFUNDACJA SU:P

Program:
Emmett Williams: Remix
An Opera (1960) + zestaw innych utworów Williamsa

Grupa ETC wykona zestaw utworów Emmetta Williamsa (jednego z czołowych amerykańskich twórców poezji konkretnej), w tym słynną Operę z 1960 roku. Sobotni występ to element programu festiwalu młodej poezji Mikrofestiwal oraz jedenasta odsłona cyklu miejsce, czas, (dźwięki), który poświęcony jest różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej.


Więcej o Operze Williamsa:
W 1959 roku Emmett Williams - jeden z twórców amerykańskiej poezji konkretnej - napisał tekst zatytułowany Opera. Jego sceniczna prapremiera odbyła się w roku 1960 w Darmstadt, jednak pierwsze właściwe wykonanie miało miejsce dwa lata później podczas słynnego Fluxus International Festspiele w Wiesbaden.

Klasyczne utwory Fluxusu zazwyczaj są krótkie, a ich partytury to zwięzłe instrukcje wykonania codziennych czynności. Pod tym względem Opera Williamsa znacząco się od nich różni: jest to libretto z określoną fabułą a zarazem partytura perkusyjna. Po każdym ze słów głównego bohatera Opery pojawia się kropka (.), która reprezentuje jedno uderzenie w instrument perkusyjny. Wraz z kolejnymi słowami liczba uderzeń w bębenek sukcesywne się zwiększa - na końcu jest ich niemal 180. Wykonanie całej Opery zajmuje przeważnie od 2,5 do 4 godzin. Ta mantryczna kompozycja budzi silne skojarzenia z buddyjskimi modlitwami, co dodatkowo podkreśla wydanie partytury Opery w formie zwoju.

Struktura formalna Opery nieco zepchnęła na dalszy plan jej fabułę, opowiadającą o poszukiwaniach zaginionej kropki nad literą „i” - zabawną, przesyconą erotyzmem historię, którą można odczytać jako żart z psychoanalizy (podmiot pozbawiony swojej części jest niepełnym fallicznym korpusem) lub ironiczną wypowiedź na temat istoty opery jako formy ekspresji artystycznej.
Więcej o FLUXUSIE przeczytacie tu.




GRUPA ETC
Grupa badawczo-artystyczna zajmująca się tradycją sztuki neoawangardowej i muzyki eksperymentalnej. Jej skład jest płynny i zmienia się w zależności od potrzeb. Organizują wydarzenia o charakterze naukowym, popularyzatorskim lub artystycznym, starając się łączyć te perspektywy. Współpracują z różnymi instytucjami. W zeszłym roku Wydawnictwo Krytyki Politycznej wydało ich książkę pt. Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w trzech aktach.