by Karolina Pietrzyk
KONCERT
20.05.2015 l Firlej l Wrocław
start: 20:30 / wstęp: 10 zł

miejsce, czas, (dźwięki)⁹


PAUL N. ROTH

IAN DOUGLAS
/link FB/

Partyturę utworu 2005¹ Manfreda Werdera stanowi następująca formuła: „miejsce, czas, (dźwięki)”. Można powiedzieć, że szwajcarski kompozytor poprzez krótką instrukcję dla wykonawcy wskazuje szeroki zakres problemów, którymi od lat zajmują się twórcy muzyki eksperymentalnej (wraz z nadrzędnym pytaniem o jej status ontologiczny). Pozwala to spojrzeć na tę kompozycję, jak na kolejny z manifestów, czy też rodzaj postulatu (refleks słynnego 4’33” Johna Cage’a).

miejsce, czas, (dźwięki) to seria koncertów poświęconych różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej. Głównym ich celem jest jednak próba zmiany przyzwyczajeń percepcyjnych publiczności. Przygotowane działania będą zatem zorientowane na szczegół i pogłębione, wielopłaszczyznowe słuchanie, co ma pomóc w obalaniu wszelkich nabytych automatyzmów oraz zaszczepieniu w odbiorcach sympatii do tego co nowe i wymykające się kategoryzacji.

Cały cykl jest wyraźnym nawiązaniem do tradycji eksperymentu wyznaczonej przez Johna Cage’a i innych twórców ze szkoły nowojorskiej (Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown), grupę Fluxus (George Brecht, Philip Corner, La Monte Young, Takehisa Kosugi), Alvina Luciera, Corneliusa Cardew czy Pauline Oliveros – tradycji nieustannie rozwijanej w interesujący sposób, a przy tym paralelnej do przemian w sztukach wizualnych.

Organizatorzy: ROZKURZFUNDACJA SU:P


Improwizator, kompozytor i muzykolog pochodzący z Buffalo. Gra na saksofonie altowym. W swojej praktyce artystycznej stosuje różnorodne, często niekonwencjonalne, koncepcje organizacji dźwięku w czasie i przestrzeni. Współpracował z takimi twórcami jak Pierre Borel, Hannes Lingens, Ian Douglas-Moore, Derek Shirley, Lea Lanoe, Johnny Chang czy Mike Majkowski. Jest jednym z kuratorów związanych z berlińskim klubem Ausland.




Amerykański muzyk, który koncentruje się na rozwijaniu niestandardowych technik gry na gitarze oraz mikrotonalnej manipulacji materiałem dźwiękowym. Wykorzystując stosunkowo proste środki (długie, pojedyncze dźwięki i sprzężenie zwrotne), tworzy zróżnicowane tekstury - od łagodnie wibrujących dronów po ziarnisty szum i zakłócone sygnały o wysokiej częstotliwości.