FESTIWAL
10-12.04.2015 l Żak l Gdańsk
start: 20:00 / wstęp: 20 - 70 zł


V DNI MUZYKI NOWEJ

Edycja wiosenna
/link FB/

Kwietniowa odsłona V Dni Muzyki Nowej ukazuje, jak dobrze znane instrumenty można wykorzystać na nowo, generując na nich inną jakość brzmieniową oraz poszerzając spektrum ich możliwości. Wiosenna edycja zostanie zdominowana przez instrumenty strunowe.

Po raz pierwszy na festiwalu tyle miejsca poświęcamy gitarom elektrycznym, instrumentom strunowym szarpanym. Swoistą rewolucję przeprowadza na nich Ex-Easter Island Head, trio z Liverpoolu, które kładąc gitary w pozycji poziomej, wydobywa z nich dźwięki, uderzając w struny pałeczkami perkusyjnymi – tworzą w ten sposób rozwlekłe dźwiękowe plamy na zmianę z minimalistycznymi repetycjami.

Duet Kapital obrazuje, w jaki sposób łączyć psychodeliczne gitarowe tła z elektroakustycznymi interwencjami, na dodatek często w bardzo zrytmizowanej odsłonie. Columbus Duo koncentruje się na dźwiękach wydobywanych przy pomocy gitary i perkusji, gdzieś na peryferiach ich możliwości. Nie tam, gdzie są melodie czy sztywne ramy utworów, ale w miejscu, w którym instrumenty te wybrzmiewają echem, a szczątki generowanych przez nie dźwięków są najciekawsze.



Hildur Gudnadóttir zagości u nas z okazji premiery swojej najnowszej płyty „Saman”, poświęconej zjawisku rezonansu, w tym przypadku powstałemu w wyniku fuzji wiolonczeli (instrument strunowy smyczkowy) i głosu artystki. Polski TWOgether Duo odwołuje się do dzieł kompozytorów klasycznych i współczesnych, a jego muzycy, zdobywcy Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka poważna”, intrygująco dialogują na linii wiolonczela-akordeon.


Dopełnieniem będzie koncert Juliana Sartoriusa, który gra jedynie na perkusji, a definiuje jej brzmienie na wiele sposobów. Muzyk, wykorzystując cały zestaw bębnów i przedmiotów, a eksplorując sonorystyczne możliwości poszczególnych elementów, różnicuje swoje brzmienie od głośnych form po ciche interwencje dźwiękowe.


10.04.2015 / G.20.00
- JULIAN SARTORIUS (Szwajcaria) / ZATTER
Julian Sartorius - drums, cymbals, spanish goat-bells, gongs, vibrators, rubber balls, sound bowls, bull-roarer, shruti box, lumbers, glockenspiel, kalimbas, tubes, mbira, metals
- COLUMBUS DUO
Ireneusz Swoboda - drums, electronics, sampler / Tomasz Swoboda - guitar, cymbals

11.04.2015 / G.20.00
- HILDUR GUDNADÓTTIR (Islandia) / SAMAN
Hildur Gudnadóttir - cello, voice
- EX-EASTER ISLAND HEAD (Wielka Brytania)
Benjamin D. Duvall - guitar, percussion, objects / Ben Fair - guitar, percussion, objects / Jon Hering - guitar, percussion, objects

12.04.2015 / G. 20.00
- TWOGETHER DUO
Magdalena Bojanowicz - cello / Maciej Frąckiewicz - accordion
- KAPITAL / CHAOS TO CHAOS
Rafał Iwański - analog synthesizer, tone generator, rhythm machine, sampling unit, found objects, fx / Kuba Ziołek - electric guitar, digital synthesizer, sampling unit, clarinet, dvojnica double flute, fx



/// JULIAN SARTORIUS / ZATTER
Rytm jest elementem definiującym życie Juliana Sartoriusa. Urodzony w 1981 w szwajcarskim Thun, rozpoczął swoje pierwsze lekcje gry na perkusji w wieku pięciu lat, aby następnie rozwijać swoje pasje poprzez granie marszów, słuchanie Michaela Jacksona i jako członek undergroundowych kapel. Z jego rytmów, które poszerzają granice nowej muzyki, hip-hopu i muzyki world, Sartorius ujawnia nieskończone możliwości i zakres perkusji. Często preparuje swoje bębny, współpracuje z niezwykłymi, nieprzetworzonymi akustycznymi dźwiękami, rozwijając ich niesłyszalne środowisko. Doskonałym tego przykładem jest album „Beat Diary”, na którym zawarł dźwiękowy pamiętnik z całego roku, dzięki czemu każdemu z dni została przypisana jedna kompozycja. Współpracował z takimi artystami jak Sophie Hunger, Colin Vallon, Dimlite, Rhys Chatham i Merz, koncertując w całej Europie, Ameryce Południowej, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.




/// COLUMBUS DUO
Korzenie Columbus Duo sięgają początku lat 90. i jednego z pierwszych noise’owych zespołów w Polsce, jakim był Thing. Kolejne lata to stopniowa redukcja składu i ciągłe poszukiwanie nowej dźwiękowej formy. Efektem tych przeobrażeń był avant-jazzowy Columbus Ensemble, a od 2002 roku – Columbus Duo. Po doświadczeniach z minimalizmem na pierwszych dwóch płytach duet braci Swoboda powrócił do bardziej przestrzennych struktur na płytach "Storm" oraz "Columbus meets Arszyn", nagranej z eksperymentalnym artystą, Krzysztofem Topolskim.


Na "Salt", wyprodukowany przez kolejną znakomitość polskiej sceny eksperymentalnej, Marcina Dymitera, jest już ósmym studyjnym albumem braci. Tym razem dzięki współpracy labelu Dead Sailor Muzic, którym dowodzi jeden z braci, z Monotype Rec. wydany został tylko na płycie winylowej. Grupa wzbogaca tu swój repertuar o tradycję elektronicznej psychodelii, wplatając ją w typową dla siebie, pełną napięcia i mroku niemelodyjność.



Gitarowym eksploracjom bezkształtności towarzyszą minimalistyczne, śpiewane po francusku partie wokalu oraz elektroniczne tło, tworzone przy pomocy nowoczesnych pętli i krautrockowych klawiszy. Kompozycje opierają się na kontraście względnie oszczędnej, surowej formy z charakterystyczną dla braci Swoboda noise’ową ekspresją. Materiał „Expositions”, jest już dziewiątym studyjnym albumem braci. Na Expositions gitary o noise’owym rodowodzie rozpływają się w drone’owych pejzażach i repetycjach, a oszczędne sample wplecione w żywą perkusję metodycznie budują żywą tkankę muzycznych emocji. Album wydany tylko na płycie winylowej.


/// HILDUR GUÐNADÓTTIR
Hildur Guðnadóttir jest doskonałym przykładem artystki, która wzbija się ponad wszelkie muzyczne podziały. Współpracowała między innymi z elektronicznym The Knife, tworzącym drone'owe infradźwięki Sun O))), prekursorami industrialu – Throbbing Gristle, a także z Jacaszkiem i Kwartludium. Recenzje jej albumów można przeczytać między innymi na łamach wyspecjalizowanego w nowej, eksperymentalnej muzyce ATTN:Magazine, ale także na portalu Pitchfork, który promuje alternatywę dla muzyki popularnej. Islandzka wiolonczelistka nie potrafi wpasować się w żadne ramy gatunkowe, ale dzięki temu w charakterystyczny sposób wzbogaca każdą muzykę, której decyduje się poświęcić.




/// EX-EASTER ISLAND HEAD
Ex-Easter Island Head odwracają gitary elektryczne do góry nogami, aby tworzyć fizyczne, drone’owe krajobrazy dźwiękowe. Ich pierwsze trzy albumy ukazały brzmienie gitar traktowanych jako instrument perkusyjny, a w ubiegłym roku rozbudowali skład, aby razem z grupą dwunastu gitarzystów tworzyć rytmy i wzory, przechodząc od punka do muzyki klasycznej w obrębie jednej kompozycji. Inkorporowanie preparowanych gitar elektrycznych z pałkami perkusyjnymi w celu uzyskania nowego źródła dźwięku oraz bazowanie na arsenale talerzy, mis, dzwonków i perkusji akustycznej sprawia, że muzycy budują dzieła, które eksplorują współpracę zespołu, repetycji i inwencji melodycznej poprzez celowo ograniczone środki.





/// TWOGETHER DUO
Muzyka Nowa to pojęcie tak rozległe, że nie sposób przypisać mu ściśle określonego instrumentarium, a jednak połączenie wiolonczeli i akordeonu to rzadkość nawet w przypadku tak otwartej formuły. Magdalena Bojanowicz i Maciej Frąckiewicz wykazali się niebywałą odwagą, powołując projekt TWOgether Duo, ale ich nietuzinkowe podejście do klasycznych kompozycji (między innymi Johanna Sebastiana Bacha czy Astora Piazzolli) oraz do muzyki współczesnej (wykonują utworu autorstwa Hanny Kulety, Krzysztofa Pendereckiego i wielu innych) zostało już docenione w skali krajowej, czego dowodem są chociażby Paszport Polityki w kategorii Muzyka Poważna z 2012 roku i nominacja do Fryderyków w dwóch kategoriach rok później.





/// KAPITAL
Spotkanie dwóch artystów na co dzień poruszających się w odmiennych stylistykach. Zderzenie dwóch muzycznych światów: psychoaktywnej elektroakustyki budowanej na brzmieniu instrumentów elektronicznych i dźwięków znalezionych oraz ekstremalnej psychodelii opartej na dźwiękach przetworzonej gitary. Ziołek i Iwański pierwszy raz ze sobą współpracowali w ramach bydgosko-toruńsko-poznańskiej grupy Innercity Ensemble, istniejącej od 2011 r. W sierpniu 2013 r. roku nagrali w Borach Tucholskich materiał na pierwszy album Kapital, wydany przez wydawnictwo Bocian Records (marzec 2014) i na kasecie przez Sangoplasmo Records (kwiecień 2014) z dwoma remixami autorstwa Michała Kupicza. Duet Kapital grał kilka tras koncertowych w Polsce i występował na festiwalach: LDZ Festival w Łodzi (2013), Green Zoo Festival w Krakowie (2013), Restytucje w CKiS "Wieża Ciśnień" w Koninie (2014) i Unsound Festival New York (2014) - specjalny koncert z Richardem Pinhasem, legendą francuskiej muzyki elektronicznej i gitarowej). Marcowa trasa koncertowa duetu Kapital połączona jest z premierą ich drugiego albumu pt. "Chaos to Chaos", wydanego nakładem krakowskiej oficyny Instant Classic (luty 2015). Pierwszy album zespołu zebrał szereg bardzo dobrych recenzji w Polsce i za granicą.




::: RAFAŁ IWAŃSKI
Współzałożyciel i muzyk grupy HATI, łączącej eksploracje na polu muzyki rytualno-medytacyjnej i improwizowanej. Jest też członkiem grup Voices of the CosmosPRSZRInnercity Ensemble i projektu audiowizualnego Aqualuna. Solowo występuje jako X-Navi:Et. Iwański zagrał setki koncertów w Europie i USA, także w kooperacji z innymi artystami.



::: KUBA ZIOŁEK
Muzyk znany z takich grup jak Alameda 3HokeiT’ien LaiEd WoodInnercity Ensemble. Występuje solo jako Stara Rzeka, wykorzystuje przetworzone dźwięki gitary elektrycznej w duchu muzyki noise, drone i psychodelicznej. W 2013 roku Ziołek został nominowany do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki, za swoją działalność na polu muzyki alternatywnej.