by Michał Dąbrowski
KONCERT
18.04.2015 l Trzecia Fala l Białobrzegi
start: 16:00 / wstęp: FREE



Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych "Trzecia Fala" zaprasza przedostatnią Falę Dźwięku w Białobregach. Tym razem wcześniej, spacer, mini koncerty w lesie, w stodole. W drugiej części regularne koncerty w Pracowni.


> KONCERTY SOLO W LESIE:


 ANTONINA NOWACKA
Współautorka projektu WIDT. WIDT to swobodna kolaboracja dźwięku i wizji nie opierająca się o nic, jak i niczego nie podtrzymująca. Kompozycje maja charakter poszukiwań, które stanowią fundamenty poznania, a poprzez wykorzystanie improwizacji jako środka wyrazu doświadczenie pozostaje wewnątrz, wyzwalając bezpośrednią interakcje emocjonalna. Zachodzące procesy są otwartą próbą wprowadzenia. Projekt powstał z inicjatywy dwóch sióstr - Antoniny Nowackiej (audio/wideo) oraz Bogumiły Piotrowskiej (wideo). Razem z Olgierdem Dokalskim tworzy duet Potala.



 NATAN KRYSZK
Saksofon barytonowy - Tworzy skład Warszawskiej Orkiestry Improwizującej pod wodzą Ray'a Dickaty'ego. W 2013 na festiwalu Fama otrzymał nagrodę im. Andrzeja Jakóbca. Młody, dzielny. Kształcący się Plastyk. Grywa m.in. z Michałem KasperkiemMichałem MałotąRamezem NayyaremRayem DickatyŁukaszem KacperczykiemWojtekiem Kwapisińskim. Na stałe gra w zespołach: Pokusa, Trio Dejaneiro czy Retarders Trio. Gościnnie występuje w zespole Paper Cuts.



 MICHAŁ KASPEREK
Bębnista free jazzowy, improwizator. Nie kryje inspiracji Sunnym Murrayem oraz Williamem Hookerem. Jego dewiza brzmi: "Tylko proste serce sprosta gmatwaninie spraw". Współpracuje z wieloma muzykami, tworząc oparte na improwizacji nieszablonowe konfiguracje muzyczne. Grał z Markvartem, Stropovem, Ibbadullayevem, Zakrockim, Tkaczem, Cirockim. Uczestniczy w Warsaw Improvisers Orchestra oraz cyklu koncertowym Impro Miting w klubie Eufemia. Współtworzy trio z Ksawerym Wójcińskim i Jankiem Małkowskim oraz kwartet "Postaremczak/Małkowski/Wójciński/Kasperek". Jest również jednym z filarów grupy Ray'a Dickaty "Infant Joy Quintet ", a z Piotrem Dąbrowskim współtworzy perkusyjno - sonorystyczny duet. Stale grywa z Wojtkiem Kwapisińskim, Michałem Maotą, Natanem Kryszkiem oraz Tymonem Bryndalem (kwartet Drwinka). Swoja twórczość podsumowuje w słowach: "Grając, składam nieustanny hołd zbyt krótkiemu życiu Janka Rołta".



 PATRYK DASZKIEWICZ / DEMONSZY
(DMNSZ: dəmonʃ ʒɣ) to nieistniejące słowo. Wymyślona definicja brzmi: dźwiękowe manifestacje duchów stukających (i/lub) dźwięki szumiące z tyłu czaszki, tak że już nie wiesz, czy to w głowie szumi, czy może sąsiadowi popsuł się telewizor. "Szumy, zlepy, ciągi" oparte na niekończących się repetycjach.
Demonszy do tej pory można było usłyszeć m.in. na Placard Headphones Festival zorganizowanym przy okazji Unsound 2008, w lipcu 2011 na Open Source Festival w Sopocie, w 2012 w Flensburgu w ramach prezentacji Mikro-Makro (kuratorzy Ludomir Franczak i Marcin Dymiter), czy podczas ostatniej edycji festiwalu Friv 2013 w Poznaniu oraz różnych innych sytuacjach improwizowanych, mniejszych i większych koncertach klubowych. Wraz z Pawełem Doskoczem i Piotrem Tkaczem tworzy eksperymentalny Sumpf.



 PIOTR TKACZ
Improwizator, didżej, krytyk, organizator. Gra przede wszystkim na gramofonie przy użyciu przedmiotów, czasem stosując tylko przedmioty, codziennego (nie)użytku, a zdarza mu się też wykorzystywać winyle. Współtworzy następujące grupy / projekty / zespoły: Kurort (2008) z Pawłem Bukowskim (gitara basowa) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami). W tym samy roku rozpoczął działalność Revue svazu českých architektů z Hubertem Wińczykiem (generator fal sinusoidalnych).



Mikołajem Tkaczem tworzy dwa duety, Radioda oraz Tkacze (2013). Stupor z Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) i Fryderykiem Liskiem (komputer), Lata z Maciejem Maciągowskim (syntezator analogowy), Ryzykowna wyprawa batyskafem (2013) z Patrykiem Daszkiewiczem (elektronika, taśmy) i Patrykiem Lichotą (saksofon z preparacjami) oraz  Tirips (2013-2014) z Aleksandrą Grünholz (laptop). Jest otwarty na nowe spotkania improwizacyjne, wykonuje także partytury tekstowe i graficzne. Nagrywał m.in. z Alice Hui-Sheng Chang, Hermanem Müntzingiem, Pascalem Battusem i Seijim Morimoto.


Razem z Patrykiem Lichotą współprowadzi Audiosferę w Radiu Afera. Współorganizuje festiwal FRIV, a także wiele koncertów, pokazy filmowe, pogadanki, spotkania itp itd. Jako DJ 2 Lewe Ręce swój brak umiejętności prezentował w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Lublinie, Oslo, Ostrawie, Pradze i chciałby jeszcze gdzieś.
Teksty krytyczne publikował m.in. w Glissando, M/I, Czasie Kultury, Dwutygodniku, Muzykotece Szkolnej i Nowamuzyka.pl. Prowadzi stronę poświęconą Literaturze na Świecie  oraz Teksty Trzecie, gdzie uwalnia różne ciekawe artykuły. Od kwietnia 2013 współprowadzi tumblr czyni.

 KONRAD GĘCA
Samouk eksperymentujący z dźwiękiem i video, improwizator. Punktem wyjścia do działań twórczych są nagrania terenowe lub dźwięki generowane przy pomocy dyktafonów, przedmiotów jak i samego miksera, który jest głównym instrumentem. Sięga po wszelkie tworzywa, stara się nie przywiązywać do konkretnego medium, a raczej dobierać je w zależności od kontekstu. Opowieść, komunikacja z odbiorcą - te warunkują każdorazowo użycie innych narzędzi.


W poszukiwaniu interakcji prowadzi warsztaty, podczas których jest tylko inicjatorem procesu twórczego i w ten sposób próbuje realizować założenia formy naturalnie ukształtowanej (Andrzej Pawłowski) czy formy otwartej (Oskar Ansen), udowadniając, że twórczość nie jest domeną profesjonalistów i nie jest bezpośrednio powiązana z warsztatem, umiejętnościami. Pod szyldem muzykoterapii od lat organizuje cykl wydarzeń promujących muzykę poszukującą, sztukę dźwięku i sztuki wizualne.


Występował w ramach "emfp on tour" (Paryż, Amsterdam, Bruksela, Londyn, Berlin), na festiwalu AudioArtSkver art (mali losinj), w Lublanie (wraz z kolektywem Cirkulacija2). oraz w ramach projektu Exploratory Music From Poland on Tour. Organizuje cykl koncertów Muzykoterapia, promujących sztukę dźwięku i muzykę poszukującą. Jest członkiem polskiego stowarzyszenia muzyki elektroakustycznej, autorem muzyki do filmu "Legenda kineform" i do spektaklu "Paradiso". niedawno wydał płytę "Art of choices" nakładem wydawnictwa Mathka oraz współtworzył podgórski nieprzewodnik dźwiękowy.


> KONCERTY W PRACOWNI FALI DŹWIĘKU:

❒ TLENEK JAZZAWY
Co wiadomo z Chemii o Tlenkach? same dobre rzeczy... no ale nie do końca. Tym razem w skład tej żrącej substancji (jak zawsze) wchodzić będą: Michał Kasperek (perkusja) i Tomek Świtalski (sax).



 SÓL CHODNIKOWA
Improwizujący, noise'owy projekt Grzegorza Henzla, Wojtka Kwapisińskiego i Mateusza Romanowskiego. Sól bo odbarwia, niszczy nogawki, wsypuje się jej za dużo gotując ziemniaki w stanie miłosnego uniesienia. Chodnikowa, bo wszystko, co prawdziwe w muzyce jest z ulic, chodników, poczucia wyobcowania i niechęci do policji.



 PATRYK ZAKROCKI & MARCIN OLAK

 PATRYK ZAKROCKI
Improwizator, kompozytor, artysta dźwiękowy i rysownik (ur. 1974 r. w Warszawie). Obecnie gra w duecie SzaZa na skrzypcach, oscylatorach i elektrycznej mbirze, zmienia melodyjki w starych pozytywkach i współtworzy dwa wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego i Kino Dźwięku/Sound Cinema. Z pasją prowadzi orkiestry i chóry komunikatowe [conduction]. Zajmuje się muzyką kameralną, elektroakustyczną i szeroko pojętym słuchowiskiem. Opublikował 12 albumów płytowych, w tym dwa solowe.



Patryk Zakrocki prowadził cykl koncertów Galimadjaz, współtworzył “Inwazję dźwięku” w Zachęcie, prowadził znany ze słuchowisk Zakład Produkcji Dźwięku. Jako improwizator występował z Pawłem SzamburskimFredem FrithemKazuhisa UchihashiTetuzi AkiyamaNorbertem KubaczemRaphaelem RoginskimMichałem GórczyńskimNoelem AckchotePaulem BrodyAlanem BernemMaciem MorettimHubertem ZemleremMichaelem Zerangiem i wieloma innymi wybitnymi muzykami. Poza wieloma koncertami w Europie występował również w Stanach Zjednoczonych, Islandii, Urugwaju, Izraelu, Egipcie, Chinach i Japonii.

  

❒ MARCIN OLAK
Gitarzysta jazzowy, kompozytor, muzyk improwizujący i eksperymentujący. Jako jeden z nielicznych gra jazz na gitarze klasycznej i akustycznej, wykorzystując specyficzne możliwości brzmieniowe i artykulacyjne tych instrumentów, gra też na gitarach elektrycznych. Marcin jest także ceniony jako muzyk sesyjny. Ma na koncie współpracę z wieloma wybitnym artystami: m.in. z Leszkiem Potasińskim, Michałem Bajorem, Korą i Antoniną Krzysztoń. Występował także z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną Teatru Narodowego, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej i innymi. Gitarzysta ma na koncie koncerty w najbardziej prestiżowych salach w Polsce, nagrania i koncerty dla radia i telewizji.



> SALA OBOK:

❒ ZIEMIA MINDEL WURM (prezentacja pracy duetu Ziemia Mindel Wurm)
Grupa akcji i performance - Marek Rogulski oraz Piotr Wyrzykowski, prowadzili razem działania w okresie 1990–1992, głównie w Gdańsku. Wielogodzinne, transowe akcje ZMW odbywały się m.in. pośród ruin Wyspy Spichrzów. Według Marka Rogulskiego, inicjatora powstania grupy, nazwa Ziemia Mindel Würm miała nadać archaiczny kontekst działaniom, gdyż Mindel i Würm to określenia epok w dziejach rozwoju prehistorycznej ludzkości. Działalność rozpoczęła się, gdy obaj artyści nagrali w 1990 r. i we współpracy z Sergiuszem Blajchert utrwalili materiał muzyczny pt: „Ziemia Mindel Würm”. [...]



Zespół operował głównie w sferze muzyki niskotonowej, co służyło budowaniu mrocznych, nasyconych energetycznie pejzaży dźwiękowych. Stylistyka utworów nawiązywała do dokonań grupy Bauhaus, Head of David, industrialnego punka. - opracowanie: fundacja TNS na podstawie tekstu Tadeusza Łukowskiego, który był opublikowany w albumie TNS w roku 2000.



Patronat: magazyn Glissando, Trzecia Fala
::: DOJAZD
z metra Marymont 705, z Żerań FSO 734 (ok.30 min.)
Przystanek Białobrzegi





no