by Karolina Pietrzyk
KONCERT
10.03.2015 l Firlej l Wrocław
start: 20:00 / wstęp: 10 zł

miejsce, czas, (dźwięki)⁶


ROGELIO SOSA

MIKE MAJKOWSKI
/link FB/

Partyturę utworu 2005¹ Manfreda Werdera stanowi następująca formuła: „miejsce, czas, (dźwięki)”. Można powiedzieć, że szwajcarski kompozytor poprzez krótką instrukcję dla wykonawcy wskazuje szeroki zakres problemów, którymi od lat zajmują się twórcy muzyki eksperymentalnej (wraz z nadrzędnym pytaniem o jej status ontologiczny). Pozwala to spojrzeć na tę kompozycję, jak na kolejny z manifestów, czy też rodzaj postulatu (refleks słynnego 4’33” Johna Cage’a).

miejsce, czas, (dźwięki) to seria koncertów poświęconych różnym sposobom funkcjonowania dźwięku w czasie i przestrzeni, modalnościom ciszy, performatywnym aspektom muzyki oraz niestandardowym rodzajom notacji muzycznej. Głównym ich celem jest jednak próba zmiany przyzwyczajeń percepcyjnych publiczności. Przygotowane działania będą zatem zorientowane na szczegół i pogłębione, wielopłaszczyznowe słuchanie, co ma pomóc w obalaniu wszelkich nabytych automatyzmów oraz zaszczepieniu w odbiorcach sympatii do tego co nowe i wymykające się kategoryzacji.

Cały cykl jest wyraźnym nawiązaniem do tradycji eksperymentu wyznaczonej przez Johna Cage’a i innych twórców ze szkoły nowojorskiej (Morton Feldman, Christian Wolff, Earle Brown), grupę Fluxus (George Brecht, Philip Corner, La Monte Young, Takehisa Kosugi), Alvina Luciera, Corneliusa Cardew czy Pauline Oliveros – tradycji nieustannie rozwijanej w interesujący sposób, a przy tym paralelnej do przemian w sztukach wizualnych.


Muzyk, artysta i kurator pochodzący z Meksyku. W swojej twórczości bada szereg aspektów, które dotyczą morfologii dźwięku, percepcji oraz performatywności, kwestionując jednocześnie współczesne definicje hałasu i muzyki. Do najczęściej podejmowanych przez niego form wypowiedzi artystycznej należą improwizowane koncerty, a także performansy i instalacje dźwiękowe, w znacznym stopniu wykorzystujące możliwości mediów elektronicznych.



Nagrania Sosy ukazywały się nakładem takich wytwórni jak Sub Rosa, Important Records, Mode Records i Bocian Records. Występował w wielu krajach Ameryki, Europy i Azji. Sześciokrotnie uzyskiwał stypendium FONCA (National Fund for the Arts in Mexico); jest też laureatem wielu nagród i konkursów, m.in. SCRIME Electroacoustic Music Prize, IMEB Electroacoustic Music Contest, Nuevas Resonancias Award, Russolo Electroacoustic Music Contest, EAR Electroacoustic Music Contest, Visiones Sonoras Prize, National Youth Award for the Arts in Mexico. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Aural Festivalu oraz kierownika muzycznego Germinal Festivalu.




∆ MIKE MAJKOWSKI
Australijski kontrabasista polskiego pochodzenia. Znakomity improwizator, świetnie odnajduje się zarówno w repertuarze jazzowym, jak i eksperymentalnym. W 2005 roku ukończył Sydney Conservatorium of Music z najwyższą notą. Od 2011 roku jest jednym z czołowych przedstawicieli berlińskiej sceny muzyki eksperymentalnej, improwizowanej i jazzowej. Współpracuje z czołówką polskich muzyków niezależnych, m.in. z Mikołajem Trzaską (razem z Remontem Pomp nagrali album “Złota Platyna”) oraz z Łukaszem Rychlickim i Pawłem Szpurą, jako Lotto. Wcześniej grał m.in. z takimi artystami jak: Mike Nock, Bob Mintzer, Kristin BerardiJon Rose, Chris Abrahams, Robbie Avenaim.



Współzałożyciel Splinter Orchestra (dużego elektroakustycznego składu improwizującego). Jest członkiem ROIL (z Chrisem Abrahamsem i Jamesem Waplesem). Razem z Jimem Denleyem tworzy doskonały duet BLIP. Obecnie występuje w trio razem z legendarnym Hailu Mergia (Etiopia) i Tonym Buckiem. Jako solista koncentruje się głównie na spektralnych właściwościach kontrabasowego rezonansu, eksperymentując z określonymi częstotliwościami i przypadkowymi oddźwiękami - jego muzyka bada stosunek fizyczności i dźwięczności, mając na celu uzyskanie wrażenia ciągłego trwania w zawieszeniu. Wydał trzy solowe albumy, ink on paper (2008), tremolo (2012), why is there something instead of nothing? (2013).