KONCERT
15.03.2015 l Domek Dajwór l Kraków
start: 20:00



Słowem wstępu, trochę o historii Muzykoterapii
MUZYKOTERAPIA powstała jako cykl koncertów z muzyką swobodnie improwizowaną i eksperymentalną w Eszewerii w styczniu 2009 roku. Od samego początku wydarzenia odbywały się co najmniej raz w tygodniu, przez cały rok, za wyjątkiem wakacji. Mimo iż była to inicjatywa niezależna, niefinansowana ze środków publicznych, a koncerty odbywały się w malutkiej przestrzeni knajpki, systematycznie gościli u nas artyści nie tylko z kraju ale i z zza granicy m.in. z Francji, Niemiec, Wlk. Brytanii, Czech, Ukrainy, Rosji, Węgier, Kanady, USA, Brazylii, Peru, Chile czy Hong Kongu.

Muzykoterapia umożliwiała występy zarówno muzykom młodszym, o nieugruntowanej pozycji, ale dobrze rokującym na przyszłość, jak i doświadczonym, uznanym artystom dźwiękowym, którzy mieli już na koncie obfitą dyskografię i występy na znanych festiwalach. Dzięki regularności oraz otwartości na innowacyjne pomysły Muzykoterapia szybko zaczęła cieszyć się renomą jednego z prężniej działających ośrodków kulturalnych w Polsce, skupiających najciekawszych muzyków poszukujących z kraju i zagranicy.

Nie byłoby to możliwe gdyby nie współpraca z Marcinem Barskim, prowadzącym wydawnictwa AudioTong i Mathka, oraz z prof. Akademii Muzycznej Markiem Chłoniewskim. To w tym czasie Marcin Barski organizował wydarzenia Polish Exploratory Music Days in London czy Exploratory Music From Poland on Tour, podczas których grali muzycy występujący w ramach cyklu, a kolejne płyty wydawane w labelach AudioTong czy Mathka miały swoje premiery podczas koncertów organizowanych wspólnie z Muzykoterapią. Prof. Marek Chołoniewski kierował do nas muzyków związanych z festiwalem AudioArt oraz prezentował wykłady performatywne pod szyldem "Najbrzydsze Dźwięki Świata". Kiedy nieznany jeszcze szerszej publiczności Piotr Kurek chciał zagrać w Krakowie, występował w ramach Muzykoterapii, Rinus van Alebeek regularnie współpracujący z Michałem Liberą grał w ramach serii dwukrotnie, trafiali do nas uznani artyści z Ameryki Południowej jak Jorge Haro, czy z Azji jak Dickson Dee. Dzięki regularnym spotkaniom w każdy wtorek krakowska publiczność miała możliwość obcować z muzyką, której próżno szukać na większych festiwalach, a przy tym nie mniej wartościową. Muzykoterapia była pomostem dla nieznanych muzyków, którzy już wkrótce odnosili sukcesy na całym świecie, poprzez muzykoterapię artyści lokalni i przyjezdni mieli możliwość nawiązać współpracę, wydawali wspólnie płyty. Echa naszego działania dostrzeżone zostały nawet przez dziennikarzy najbardziej opiniotwórczego na świecie czasopisma o muzyce współczesnej Wire - została tam zamieszczona recenzja jednego z koncertów. 

Aktualnie Muzykoterapia promuje przede wszystkim sztukę dźwięku, stawiając akcent na poszukiwania własnego języka twórczej wypowiedzi w oderwaniu od powszechnie znanych ram gatunkowych. Nie ma stałego miejsca zamieszkania, zaczyna przyjmować różne formy i ma apetyt na zmiany. Nadrzędnym celem działania jest komunikacja, dlatego w chwili obecnej nie mniej ważne od koncertów jest dla nas organizowanie wykładów, warsztatów i dyskusji, poprzez co chcemy ułatwiać kontakt ze sztuką dźwięku mniej doświadczonej publiczności oraz stwarzać warunki sprzyjające dyskusji, rozbudzaniu zainteresowań i motywujące do twórczej aktywności.


 KONRAD GĘCA
Samouk eksperymentujący z dźwiękiem i video, improwizator. Punktem wyjścia do działań twórczych są nagrania terenowe lub dźwięki generowane przy pomocy dyktafonów, przedmiotów jak i samego miksera, który jest głównym instrumentem. Sięga po wszelkie tworzywa, stara się nie przywiązywać do konkretnego medium, a raczej dobierać je w zależności od kontekstu. Opowieść, komunikacja z odbiorcą - te warunkują każdorazowo użycie innych narzędzi.



W poszukiwaniu interakcji prowadzi warsztaty, podczas których jest tylko inicjatorem procesu twórczego i w ten sposób próbuje realizować założenia formy naturalnie ukształtowanej (Andrzej Pawłowski) czy formy otwartej (Oskar Ansen), udowadniając, że twórczość nie jest domeną profesjonalistów i nie jest bezpośrednio powiązana z warsztatem, umiejętnościami. Pod szyldem muzykoterapii od lat organizuje cykl wydarzeń promujących muzykę poszukującą, sztukę dźwięku i sztuki wizualne.



Występował w ramach "emfp on tour" (Paryż, Amsterdam, Bruksela, Londyn, Berlin), na festiwalu AudioArtSkver art (mali losinj), w Lublanie (wraz z kolektywem Cirkulacija2). oraz w ramach projektu Exploratory Music From Poland on Tour. Organizuje cykl koncertów Muzykoterapia, promujących sztukę dźwięku i muzykę poszukującą. Jest członkiem polskiego stowarzyszenia muzyki elektroakustycznej, autorem muzyki do filmu "Legenda kineform" i do spektaklu "Paradiso". niedawno wydał płytę "Art of choices" nakładem wydawnictwa Mathka oraz współtworzył podgórski nieprzewodnik dźwiękowy.