FESTIWAL
27-28.03.2015 l Wieża Ciśnień l Konin
start: 19:00 / wstęp: FREE



Zapraszamy na trzecią odsłonę spotkań z artystami i dźwiękiem. Dwa wieczory wypełnimy atmosferą twórczego obcowania z muzyką poszukującą i z wykonawcami, których działania są trudne do jednoznacznej kategoryzacji. Niemniej jednak możemy liczyć na niecodzienne instrumentarium, elektroniczne eksperymenty dźwiękowe, swobodna improwizację, wykonania w duchu estetyki usterek, realizacje odwołujące się do nurtu ambient / drone music, autorskie łączenie dźwięku z obrazem podczas koncertów, specyfikę architektury miejsca wystąpień.

Podczas imprezy będzie można nabyć płyty wytwórni Zoharum, w tym pakiet marcowych nowości: album RAPOON, 23 THREADS, kompilację ‚Wieża Ciśnien II’ z udziałem m.in Zeniala, Sumpf, Demonszy, Monopium, Sambara, Bachorze, KaLeka, X-NAVI:ET, TER, Micromelancolié oraz Mirta.


/// DZIEŃ PIERWSZY:

 ZENIAL (ŁUKASZ SZAŁANKIEWICZ)
Uczestniczył jako artysta i sound designer w międzynarodowych festiwalach w Austrii, Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Francji, Chinach, Węgrzech, Białorusi, Rumunii, Litwie, Izraelu, Kazachstanie, Peru, Brazylii, Argentynie, Urugwaju, Kolumbii, Meksyku, Ekwadorze, Luksemburgu i USA. Występował w Polsce podczas Festiwali: Audio Art, Unsound, WRO, a także w: Galerii Kordegarda (Warszawa), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), Galerii Arsenał (Białystok), Centrum Sztuki Współczesnej (Toruń) i wielu innych miejscach.
W swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Poza aktywnością stricte muzyczną, zajmuje się promowaniem polskich twórców w kraju i za granicą, brał czynny udział w organizacji kilku festiwali, jest współtwórcą wydawnictwa Audiotong. Wydaje albumy jako Zenial (kiedyś Palsecam), wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics.



 HUBERT WIŃCZYK
Artysta dźwiękowy, performer. Absolwent intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2006 roku prowadzi przedsięwzięcie Urinatorium w którym wykorzystuje alternatywne źródła dźwięku, nazywając je metabolicznymi odpadami życia i działalności ludzkiej. Interesują go akustyczne odpadki i proces przemiany, alternatywne źródła dźwięku, manipulacje skojarzeniami, rytualny trans. Muzykę Wińczyka tworzą m.in. dziecięce zabawki, nagrania terenowe, dźwięki konkretne, archiwalia, efekty gitarowe. Razem z fundacją Fabryka UTU prowadzi warsztaty dźwiękowe. Jest członkiem zespołów WW DUO, Revue svazu českých architektů. Z żoną Moniką Wińczyk tworzy performerski duet „Monster Hurricane Wihajster”.



 MONOPIUM
Projekt muzyczny, który powstał w 2007 roku w Płocku. Trudno określić główny rys stylistyczny działań grupy, gdyż jedną z wytycznych MONOPIUM jest ciągły eksperyment, estetyczne i gatunkowe zmiany oraz brak barier w poszukiwaniu i przetwarzaniu dźwięków. Inspiracji MONOPIUM jest bardzo wiele – z jednej strony: postindustrial, muzyka konkretna, exotica, free jazz, neocabaret - z drugiej strony: filmy noir, surrealizm, dadaizm, field recording, cut-up.... MONOPIUM ma na swoim koncie dwa albumy: ,,Mesmerized’’ (Beast of Prey, 2009) i ,,The Goat & Dead Horses’ Circus’’ (Zoharum, 2012). Ostatnie muzyczne poszukiwania MONOPIUM wiążą się z fascynacją muzyką konkretną i improwizowaną. Grupa występuje w składzie: Paulina Owczarek - saksofon, Marcin Olejniczak – preparacje, intuicyjne programowanie, Michał Majcher – preparacje, głos.




Nowy projekt Roberta Skrzyńskiego (m.in. Micromelancolié, MICROFLVRSCNCE, IXORA) skupiający się na poszerzaniu formuły opartej o zapętlone struktury uzyskane z pomocą mikrosampli, dźwięków znalezionych, nagrań terenowych oraz sprzężeń zwrotnych poprzez preparacje łączące dźwięki mechaniczne z organicznymi i akustycznymi. Zabiegi te stanową próbę włączenia nowych jakości brzmieniowych w wypracowany styl, łączący post-industrialną wrażliwość z szeroko pojmowaną muzyką eksperymentalną. Efektem tego eksperymentu jest muzyka pozbawiona początku i końca, ukazująca trwanie dźwięku i jego medytacyjny potencjał. Oszczędna i zdystansowana, więcej ukrywająca niż odsłaniająca. 
Nagrania Skrzyńskiego wydawane są na całym świecie w wytwórniach takich jak: Aurora Borealis, BDTA, Black Horizons, Metaphysical Circuits, MonotypeRec, Wounded Knife czy ZoharumArtysta miał okazję prezentować swoją twórczość na festiwalach: Canti Illuminati, CoCArt, Re:source, Restytucje, Tauron Nowa Muzyka, WRO – Media Art Biennale, Wrocław Industrial Festival.



/// DZIEŃ DRUGI:


☉ AB INTRA
Projekt Radka Kamińskiego wyrażający się w estetyce ambient/drone. Ideą projektu jest próba odnajdywania wewnętrznej jaźni poprzez dźwiękową eksplorację. AB INTRA jest ilustracją obrazów manifestujących się w umyśle autora, jednak wykorzystanie formy zbliżonej do ambientu otwiera przed odbiorcami możliwość dokonywania niezależnych interpretacji i wglądów w wewnętrzną sferę własnych umysłów. Do tej pory Zoharum opublikowało dwa pełnometrażowe albumy projektu, ,,Aura Imaginalis’’ oraz ,,Supremus’’, a także dwupłytowy split z niemieckim projektem 1000SCHOEN.


 BISCLAVERET
Rodzimy reprezentant sceny ambientowej powstał 2000 roku w Gdańsku. Od początku duet Radosław Murawski i Maciej Mehring podąża własną drogą muzyczną. Swoje poszukiwania w materii dźwięku i słowa muzycy przełożyli na kilka wydawnictw krajowych i zagranicznych. Uczestniczyli również w wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą.
Zespół powraca z nowym krążkiem „Theu Anagnosis”, opublikowanym w kolaboracji Steinklang Industries i Zoharum.. Podobnie jak w przypadku poprzednich wydawnictw, mamy do czynienia z koncept-albumem. W ośmiu kompozycjach muzycy zawarli swoisty traktat mistyczno-filozoficzny, którego pierwszą odsłonę mieliśmy okazję poznać za sprawą utworu „An Introduction to Reading God” z 7” splitu z F.T.B.P.D. Za pomocą muzyki i słowa duet kreuje, pozornie odrealniony, oderwany od „tu i teraz”, własny świat dźwięków; proponuje przy tym swoistą wizję Absolutu, widzianego oczami mistyków, szaleńców i myślicieli. Zaprasza do psychodelicznej wędrówki w głąb jaźni, metafizyczną przygodę w krainie muzyki malowanej różnymi barwami, kształtami i historiami. Sny wariata? Nawoływanie uczonego? Doświadczenie pustelnika? To wszystko zlewa się w tyglu wielu kultur niczym wielka magma, lecz tutaj wyłania się z niej krystaliczny, acz niejednorodny obraz...Jaki? Sprawdźcie sami.



 GAAP KVLT
Tajemnicza postać w kapturze. Podobno pochodzi z Polski, ale sposób w jaki opowiada dźwiękiem sugeruje, iż mógłby być reinkarnacją jednego z egipskich kapłanów, który zagubił się w drodze między fabrycznymi pustostanami Detroit, a berlińskimi zagłębiami klubowymi. Gaap Kvlt lubi mylić tropy. Na szczęście pozostawia ślady w postaci nagrań.
Jego dotychczasowy dorobek to między innymi dobrze przyjęta krótka acz treściwa kaseta “Inconnu” i dwa przedziwne, nienazwane mini CD przygotowane na festiwale Unsound 2013 i Trans:Wizje. Przy okazji tych imprez Gaap Kvlt objawił się też słuchaczom, osobiście racząc ich autorskim zestawem gęstych, ciężkich i transowych dźwięków. W 2014 ukazał się jego pierwszy album "Void", który wydała warszawska wytwórnia Monotype. Razem z Filipem Kalinowskim (kIRk, Msza święta w Altonie, KK) i Emilem Macherzyńskim (Palcolor, Złota Jesień) współtworzy elektroniczne trio E F M, a z Micromelancolié (Robert Skrzyński) projekt IXORA.