KONCERT / INSTALACJA DŹWIĘKOWA
05.02.2015 l Koks l Poznań
start: 20:00 / wstęp: 10zł


R A F A Ł

Z A P A Ł A
Xyn Thi rozumiana jest jako sieć audio "stwarzająca się" podczas koncertu-instalacji. Kanały dźwiękowe i nieustannie są przesyłane do siebie nawzajem, transformując i splatając się w strukturę kłącza. Elementami tej sieci są maszyny i człowiek:

Synthi VCS3 "The Putney" (1969) – syntezator analogowy, stworzony w labolatoriach EMS (Electronic Music Studio, Londyn) Petera Zinovieva. Jeden z pierwszych przenośnych syntezatorów, który nie przyjął się jednak na komercyjnym rynku tak jak jego amerykańscy konkurenci. Synthi jest kapryśny – niestabilny i nieprzewidywalny – co wyklucza go jako instrument w muzyce popularnej, a co staje się fascynującą zaletą w przypadku wolnej improwizacji. Synthi nie jest już tylko instrumentem – staje się partnerem w procesie, wymaga uwagi i zmusza do interakcji.

XT (2010) – zestaw autorskich patchów Max/MSP rozszczepiających strumienie danych w czasie i przestrzeni. Źródłem przetworzeń jest Synthi. XT rozbija w czasie (od milisekundowych granulek po długie, wielopłaszczyznowe drony) i w przestrzeni (od 4 do 8 głośników wokół publiczności).

Kompozytor, improwizator (pianista, perkusista, live electronics). Zapała nie dostrzega granic pomiędzy muzyką poznaną poprzez akademickie wykształcenie, muzyczne doświadczenia kontrkultury i współpracy z artystami z innych dziedzin sztuki. Jego muzyka jest prezentowana na festiwalach muzyki współczesnej, w jazzowych klubach, scenach muzyki eksperymentalnej oraz w otwartych przestrzeniach miejskich.



Ukończył studia z kompozycji muzyki (magister, doktor) i dyrygentury chóralnej (magister). Uczestniczył w kursach, m.in.: K. Stockhausena (Kürten2008), Acanthes Courses (Metz, 2010 z IRCAM, T. Murailem, B.Furrerem), P.Oliveros (STEIM, Amsterdam), A.Lucier (Sonic Acts, Amsterdam) i innych. Artysta–Rezydent m.in.: w Stanford University–CCRMA (01-03.20014), CK "Zamek" (2014), Kompozytor Rezydent Filharmonii Świętokrzyskiej (2014/2015). Założyciel i prezes fundacji an_ARCHE NewMusicFoundation oraz wielu zespołów i projektów muzycznych (z muzyką współczesną komponowaną, improwizowaną, elektroniczną, eksperymentalną). Autorska koncepcja Live Electronic Preparation (LEP Technique) jest opublikowana jako rozdział Oxford Handbook of Interactive Audio (Oxford University Press, 2014).