by Patryk Daszkiewicz
KONCERT
14.09.2014 l dragon l poznań
start: 20:00 / wstęp: 20/25 zł



\\\ NWA ///

TRZASKA / GOŁĘBIEWSKI / OLESZAK
/link FB/

Koncert w Małym Domu Kultury odbędzie się w ramach cyklu NOWY WIEK AWANGARDY i będzie pierwszym scenicznym spotkaniem muzyków jako trio. Jest to zarazem spotkanie różnych pokoleń improwizatorów których łączą nie tylko współprace z tymi samymi światowymi artystami, ale przede wszystkim, kreowanie muzyki w szczególnie radykalny i bezkompromisowy sposób. Dokonując w wyobraźni sumy języków muzycznych Trzaski, Gołębiewskiego i Oleszaka, należy spodziewać się gęstej i emocjonalnie nasyconej tekstury dźwięków.

::: WITOLD OLESZAK (ur.1970) - naukę muzyki rozpoczął w wieku 5 lat. Po latach kształcenia (fortepian klasyczny), porzucił szkołę i wkrótce dołączył do awangardowej, muzycznej i para-teatralnej grupy "KREW". To doświadczenie najbardziej wpłynęło na kierunek jego artystycznych poszukiwań. W 1989 rozpoczął studia w zakresie architektury, równolegle działając na polu muzycznym - jako autodydakta. W tym czasie powstawały wyłącznie utwory-ilustracje dla teatru alternatywnego oraz koncepcje partytur graficznych.
Od roku 2003, jako muzyk-improwizator, konsekwentnie rozwija własną metodę twórczą „Muzyka Prefabrykowana” (Pre-Fab Music System). Obecnie skupia się prawie wyłącznie na wykonawstwie muzyki swobodnie improwizowanej, pozostając jednocześnie członkiem poszukujących grup muzycznych – "REPORTAŻ" i "RAL7024" oraz współpracując z Anną Zielińską. Najczęściej gra na fortepianie i fortepianie preparowanym, instrumentach własnej konstrukcji oraz na dowolnych instrumentach zepsutych i na krawędzi ruiny. Jako wykonawca, najbardziej ceni sobie współpracę z innowacyjnymi perkusistami takimi jak: Andrzej Karpiński, Chris Cutler, Adam Gołębiewski, Robert Broniarz, Mark Sanders, Dyre Magnus Korssjøen, czy Roger Turner, z którym gra na stałe od kilku lat.



::: ADAM GOŁĘBIEWSKI – perkusista improwizator (także muzykolog, socjolog). Porusza się na gruncie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. W swojej pracy koncentruje się głównie na rozszerzaniu możliwości zestawu perkusyjnego i instrumentów perkusyjnych w zakresie ich brzmienia, ekspresji i anatomii. Improwizację w muzyce traktuje jako otwarty amalgamat właściwych uczestnikom, równoprawnych estetyk, będącą świadomą praktyką dialogu i kompromisu. Występował między innymi z Yoko Ono, Thurstonem Moorem, Matsem Gustafssonem, Fredem Lonberg-Holmem, Kenem Vandermarkiem, Peterem Evansem, Agusti Fernandezem, Johnem Edwardsem, Alexem Wardem, Witoldem Oleszakiem, Łukaszem Szałankiewiczem, Mazenem Kerbajem i wieloma innymi.



::: MIKOŁAJ TRZASKA - saksofonista, klarnecista, improwizator, kompozytor. Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, kawratetu klarnetowego IRCHA, członkiem m.in: Resonance - Kena Vandermarka, MagicJoe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.