KONCERT
22.08.2014 l msn l warszawa
start: 19:30 / wstęp: FREE


CO SŁYCHAĆ

KARKOWSKI / XENAKIS
/link FB/

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na cykl koncertów i projekcji dźwięku „Co słychać” (13.07 - 30.08.), towarzyszących wystawie „Co widać. Polska sztuka dzisiaj” oraz cyklowi wydarzeń "Muzeum wychodzi na Plac".

Nie „mariaż sztuki i dźwięku”, lecz wyobraźnia, bezkompromisowość i warsztat kompozytorski oraz wykonawczy stanowią kryteria, według których ułożony został program „Co słychać”. Cykl prezentuje zarówno postaci wybitne, obecne na polskiej i światowej scenie od lat, których imponujący dorobek zapisał się w historii muzyki (Bohdan Mazurek i Zbigniew Karkowski), jak i ich młodszych następców, którzy nie boją się eksperymentów (Jacek Sienkiewicz) i zainteresowani są poszukiwaniem nowych terytoriów i sposobów ekspresji (Anna Zaradny). Prezentuje wreszcie muzyków, którzy swą energią przełamują bariery stylistyczne i wnoszą powiew świeżości (RSS Boys, Paweł Kulczyński).

/// 22.08 / KARKOWSKI - XENAKIS / 19:30 / Muzeum Sztuki Nowoczesnej
/// 30.08 / RSS BOYS / WILHELM BRAS / 19:30 / Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie dwóch wybitnych postaci muzyki elektronicznej.

>>>>>>>>>>
Program:
Iannis XenakisRebonds A na perkusję solo | 8’
Zbigniew KarkowskiDoing by Not Doing (remiks Persepolis Xenakisa) na taśmę | 15’
Iannis Xenakis Rebonds B na perkusję solo | 6’
***
Iannis XenakisÀ Hélène na chór | 10’
Zbigniew KarkowskiEncumberance na zespół wokalny i live electronics | 40’

Wykonawcy:
Miłosz Pękala – perkusja
Zespół Wokalny „Gęba”
Antoni Beksiak – przygotowanie zespołu wokalnego
Wolfram – elektronika

Pomysł, aby na jednym koncercie wykonać muzykę Zbigniewa Karkowskiego i Iannisa Xenakisa, powstał w grudniu ubiegłego roku, po śmierci polskiego kompozytora. Wydawał się oczywisty i naturalny, choć domeną Karkowskiego była muzyka noise i rzadko występował poza kontekstem tej sceny.

Argumentów przemawiających za takim zestawieniem jest wiele. W 1989 roku Karkowski był na rezydencji w Les Ateliers UPIC, centrum rozwoju i promocji systemu kompozycji komputerowej, stworzonego i używanego przez Xenakisa. Uczestniczył też w kilku jego wykładach na Université de Paris I. Wielokrotnie przyznawał, że doświadczenie to było dla niego kształtujące, nazywał Xenakisa „prawdziwym wizjonerem” i „nauczycielem innym od wszystkich”. Wiele lat później zainicjował projekt poświęcony Persepolis (1971), w ramach którego autorskie remiksy elektroakustycznej epopei Xenakisa przygotowali m.in. Otomo Yoshihide, Ryoji Ikeda, Merzbow i Francisco Lopéz. Owocem projektu, powstałego pod patronatem Xenakisa, jest wydany w 2002 roku dwupłytowy album zawierający oryginalną kompozycję Xenakisa oraz jej dziewięć reinterpretacji – w tym „Doing by Not Doing” samego Karkowskiego.

Obu kompozytorów łączyło podobne podejście do dźwięku, Karkowski chętnie wykorzystywał typowe dla Xenakisa procedury stochastyczne, w muzyce elektronicznej osiągał efekty brzmieniowe często nieodległe od kompozycji Xenakisa.
James Harley, autor książki Xenakis: His Life in Music i były uczeń greckiego kompozytora, widzi w Karkowskim jednego z jego bezpośrednich spadkobierców.

Zdecydowanie mniej oczywiste (i przez to bardziej kuszące) jest zainteresowanie Karkowskiego drugą, „antyczną” stroną twórczości autora Orestei – ową archaiczną surowością nawiązań do najstarszej greckiej kultury mykeńskiej, ale także tradycyjnej sztuki japońskiej, silnie obecną zwłaszcza w utworach na chór i perkusję Xenakisa.



Program koncertu krzyżuje te wątki: łączy abstrakcyjną, ale niezwykle intensywną i zmysłową muzykę elektroakustyczną Karkowskiego z ascetycznie rytualnymi kompozycjami perkusyjnymi Rebonds A i B Xenakisa z lat 1987-88. Punktem kulminacyjnym wieczoru będzie Encumberance na chór i elektronikę Karkowskiego, utwór skomponowany w 2009 roku na zamówienie Antoniego Beksiaka iMiędzynarodowego Spotkania Wokalnego „Gębofon”. Jako wprowadzenie do niej zabrzmi archaizująca chóralna kompozycja À Hélène Xenakisa z 1977 roku.

Koncert jest zapowiedzią większego projektu badającego estetyczne związki twórczości Zbigniewa Karkowskiego i Iannisa Xenakisa, a także muzykę instrumentalną polskiego kompozytora, kojarzonego przede wszystkim z muzyką elektroniczną. Planowane są m.in. dwa koncerty z czterema utworami Karkowskiego na instrument solo i elektronikę, w tym z ukończonym tuż przed śmiercią niewykonanym dotąd kontrabasowym Studio Varèse. Przyszłoroczne wydarzenie, organizowane przez agencję Sonora, odbędzie się najprawdopodobniej pod szyldem Turning Sounds.

Kuratorzy: Sebastian CichockiPaweł Nowożycki
Współpraca: Hanna Sabat